نشست مسئولیت اجتماعی شرکتی و نقش آن در رشد اقتصاد ملی که به میزبانی روابط عمومی فرمانداری تهران برگزار شد نقش مسئولیت  اجتماعی بنگاههای اقتصادی  و ارائه تجارب موفق سازمانهای دولتی و خصوصی بصورت پیش همایش یا یک هم اندیشی با فعالان اقتصادی جهت  انتخاب و اهداء سومین جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی برگزار شد  .

تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۱۷:۵۷ کد خبر : 87792

به میزبانی فرمانداری تهران بر گزار شد :

به گزارش خبرنگار روزنامه راه مردم : در نشست مسئولیت اجتماعی شرکتی و نقش آن در رشد اقتصاد ملی که به میزبانی روابط عمومی فرمانداری تهران برگزار شد نقش مسئولیت  اجتماعی بنگاههای اقتصادی  و ارائه تجارب موفق سازمانهای دولتی و خصوصی بصورت پیش همایش یا یک هم اندیشی با فعالان اقتصادی جهت  انتخاب و اهداء سومین جایزه مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی برگزار شد  .

در همین راستا دکتر مرتضی بهنام عضو شورای سیاست گذاری سومین جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه های اقتصادی بیان کرد : نشست امروز بررسی نقش مسئولیت اجتماعی شرکت ها در رشد اقتصادملی بود .

وی افزود: با توجه به شرایط اقتصادی کشور خصوصا در دو سال گذشته این مقوله کمکی برای رشد اقتصاد ملی است ، به همین جهت در راستای برگزاری جایزه مسئولیت اجتماعی که هرساله برگزار می شود و امسال نیز شاهد برگزاری سومین دوره آن هستیم ما یک پیش همایش یا یک هم اندیشی با فعالان اقتصادی داشتیم که عموما بنگاه های خصوصی بودند و تاکید بر روی ارائه تجارب موفق سازمان های دولتی و خصوصی در حوزه csr (مسئولیت اجتماعی) شرکتی  بود .

بهنام اضافه کرد : جایزه csr تابع یک روند بسیار استاندارد و بین المللی است و آن هم اینست که طی این فریند شرکت ها فرم های خوداظهاری تکمیل می کنند و در آن فرم شرایط بنگاه خود و رفتار مسئولانه در کسب و کار خود را بیان می کنندو پس از آن مورد داوری کمیته داوری قرار گرفته و طبق شاخص ها امتیاز بندی می شوند و نفرات اول یا برتر در حوزه csr مشخص می شوند .

بهنام بیان کرد :در حقیقت  بنگاه های اقتصادی از این مقول برای توسعه نام و شهرت شان می توانند استفاده کنند و مشتریان بیشتری جذب کنند .

وی گفت: امسال سال مهمی در حوزه اقتصاد و صنعت داشتیم و تاکید ما بر اینست که با تامین کنندگان،مصرف کنندگان،تولیدکنندگان و سرمایه گذاران مختلف هم اندیشی کنیم و باعث هم افزایی و توسعه مقوله csr در کشور باشیم .

در ادامه مصاحبه ایمان قربانی مشاور فرماندار و مدیر کل روابط عمومی فرمانداری تهران گفت  : مطرح نمودن تجارب بنگاههای موفق در زمینه مسئولیتهای اجتماعی می تواند الگوی خوبی برای سایر سازمانها و حوزه های اقتصادی باشد و یکی از اهداف برگزاری این نشستها قرار داده شده است  .

وی افزود : با مطرح نمودن موضوع مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار و ارائه گزارشات و اجرای این اقدامات توسط شرکتها نه تنها جایگاه اجتماعی و انسجام ملی را درجامعه در پی داشته و دارد  بلکه موجب ارتقاء کیفی بنگاههای اقتصادی در سطح جهانی و استاندارد های جهانی نیز می شود ، زیرا که در حال حاضر یک بازرگان زمانی با شرکتی از کشور دیگر وارد مصالحه و مشارکت می شود که اقدامات و گزارشات مسئولیتهای اجتماعی و توسعه پایدار را از آن شرکتها در سایتها ملاحظه کرده باشد  و در واقع ریسک مشارکت خود را با مطالعه سوابق مسئولیتهای اجتماعی آن شرکتها توجیه و موجه می داند .

قربانی در ادامه تسریح کرد : استقبال شرکت کنندگان در این نشست نشان دهنده اهمیت این موضوع بوده و نشان میدهد که برای خیلی از سازمانها حس نیاز و کسب دانش این موضوع دیده شده است .

در ادامه  تایمازسید مصطفایی دبیر جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار گفت :  بصورت جمع بندی شده می توان به نکات زیر اشاره کرد و مسئولیت اجتماعی شرکت ابزار امور خیریه نیست بلکه یک رویکرد استراتژیک می باشد و می تواند محصول ،خدمت و کسب و کار مسئولانه تولید کند.

وی افزود:  حتما باید دیدگاه مسئولیت اجتماعی  در تمام لایه های سازمان وجود داشته باشد  یعنی از بالاترین سطح مدیرت  واعضاءهیئت مدیره تا پایین ترین سطح به این دیدگاه آشنا باشند و در صورتی که بصورت نقطه ای باشه به نتیجه  مطلوب نخواهند رسید و در یک سازمان و یا بنگاه اقتصادی باید آشنایی و باور بر مسئولیتهای اجتماعی جاری  باشد وفرهنگ مسئولانه نهادینه شده باشد در این زمان است که ما می توانیم بگوییم که مسئولیت اجتماعی را ترویج داده ایم  .

مصطفایی افزود : ما در اجرای این طرح حتما باید کارکنان خودمان را درگیرمسئولیت های اجتماعی کرده و به صورتهای مختلف کارهایی را تعریف نماییم ، یک روزرا برای کار داوطلبانه در خصوص بحرانهای زیست محیطی  و یا بحران های اجتماعی و شناسایی آنها  قرار دهیم و کارمندان را با علاقمندی های خود درگیر بحرانها بشوند که در این مسیر می توان از وجود NGO ها و ….بهره برد .

وی در ادامه افزود : شرکتهایی که مشارکت پرسنل خود را در این موضوع داشته باشند می توانند از این پتانسیل به عنوان بازوی اجرایی در مشارکتهای اجتماعی و اقتصادی بهره ببرند  .

وی بیان کرد : یکی دیگر از اقدامات اساسی که حلقه مفقوده و بسیار اثر گذار درمبادلات با شرکتهای خارج از ایران است ،عدم ارائه گزارش های مسئولیتهای اجتماعی از سوی شرکتها می باشد و یا اگر گزارشی وجود دارد بصورت منسجم و سالانه ارائه نشده است  و توصیه می شود نسبت به تهیه  و ارائه گزارش اقدامات مسئولیتهای اجتماعی شرکتها و بنگاههای اقتصادی اقدام گردد .

ووقتی شرکت های خارجی می خواهند در ایران سرمایه گذاریی کنند با جستجو درسایت ها  به هیچ گزارشی  از مسئولیتهای اجتماعی آن شرکت برنمی خورند و سرمایه داران و کسایی که می خواهند سرمایه گذاری کنند  به این اصل سرمایه گذاری مسئولانه اهمیت میدهند .

دبیر جایزه مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار در ادامه افزود : توجه  به معیار های اجتماعی و زیست محیطی در همکاری با  بنگاه های اقتصادی بسیار حائز اهمیت می باشد و با اجرای مسئولیت های اجتماعی سازمانها و بنگاههای اقتصادی به ارزیابی  خود باید بپردازند و در پایان هر سال گزارش از نحوه عملکرد و بهبود مستمر را ارائه نمایند .

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار