مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل با بیان اینکه توسعه ریلی کشور ۱۱هزار کیلومتر از چشم‌انداز ۱۴۰۴ عقب است، گفت: حدود ۸۹درصد حمل‌ونقل کشور، جاده‌ای و حدود ۱۱درصد ریلی است که خسارت محسوب می‌شود و اقتصادی نیست

تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۸/۰۱ - ۰۵:۰۷ کد خبر : 87145

پایگاه خبری تحلیلی راه مردم :  خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل در گفتگوی ویژه خبری با تأکید بر لزوم ریلی کردن حمل‌ونقل ابراز کرد: متأسفانه فقط حدود ۱۱ تا ۱۲ درصد بار از طریق ریلی حمل‌و‌نقل می‌شود که این باید افزایش یابد.وی با اشاره به اینکه ریل کشور در چشم‌انداز سال ۱۴۰۴ قرار است به ۲۵ هزار کیلومتر برسد، گفت: اکنون ۱۳ هزار و ۹۰۰ کیلومتر زیرساخت ریلی در کشور وجود دارد.خادمی گفت: باید شرایط زیرساخت‌ها را اقتصادی کنیم تا سرمایه‌ها جذب شود.

او افزود: تقریباً همه آزادراه‌ها را با مشارکت بخش خصوصی ساختیم و از طریق عوارضی که وضع می‌شود سرمایه‌گذار بخش خصوصی، منتفع می‌شود، اما در زمینه ریلی، چنین شرایطی وجود ندارد و این مشکلی برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی است.

خادمی ادامه داد: تنها راهی که برای ما باقی مانده است این است که از فاینانس‌های داخلی و خارجی استفاده کنیم که در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دادیم.مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت: مجموع اعتباری که در سال برای توسعه شبکه ریلی داده می‌شود حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است.او با بیان اینکه پس از انقلاب، توان اجرایی کشور در بخش ریلی افزایش پیدا کرده است، اظهار کرد: پیش از انقلاب، تقریباً همه روسازی مسیر ریلی کشور توسط متخصصان خارجی اجرا می‌شد، اما اکنون صفر تا ۱۰۰ آن با حضور متخصصان داخلی انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: با منابع مالی کنونی، سالانه فقط حدود ۱۲۰ تا ۱۵۰ کیلومتر می‌توانیم راه ریلی بسازیم.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور گفت: میانگین سالانه ساخت مسیر ریلی پیش از انقلاب ۱۰۰ کیلومتر بود، اما پس از انقلاب ۲۰۰ کیلومتر است.

خادمی با اشاره به اینکه اتفاقات خوبی در بخش توسعه ریلی افتاده است، افزود: تا پیش از انقلاب، کل ریل‌های موجود در کشور ۴ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بود، اما اکنون این رقم به حدود ۱۴ هزار کیلومتر رسیده است.او خاطرنشان کرد: در سه سال گذشته حدود ۸۰۰ کیلومتر مسیر ریلی به بهره‌برداری رسیده است.خادمی بر لزوم تکمیل شبکه ریلی کشور تأکید کرد و گفت: انجام این کار به تأمین بموقع و کافی منابع مالی بستگی دارد.وی همچنین گفت: تلاش می‌کنیم به اولویت‌های ترانزیتی توجه شود.

خادمی تصریح کرد: در اجرای طرح‌ها با شرکت راه‌آهن، هماهنگی لازم وجود دارد و تلاش بر این است که شبکه‌های اصلی ریلی کشور به بهره‌برداری برسد.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار