ایمان قربانی؛ مدیرکل روابط عمومی فرمانداری تهران در این نشست به تبیین مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکتی پرداخت
در واقع مسئولیت اجتماعی شرکتی یک مفهوم جامع است که رابطه بین کسب و کار و جامعه را توضیح می‌دهد و می‌تواند به‌عنوان یک ابزار برای راهنمای اخلاقی شرکت‌ها که منجر به توسعه پایدار شرکت می‌شود، خدمت کند. این مفهوم موضوعی است که هم اکنون در کشورهای توسعه یافته و کشورهایی با اقتصاد باز به‌شدت از سوی تمامی بازیگران همچون حکومت‌ها، شرکت‌ها، جامعه مدنی، سازمان‌های بین‌المللی و مراکز علمی دنبال می‌شود.

تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۷/۲۷ - ۱۲:۵۷ کد خبر : 86987

امروزه مفهوم مسئولیت اجتماعی شرکت، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و انتظارات مشتریان و جامعه، شرکت‌ها را، در هر نوع و اندازه، به داشتن توجه ویژه نسبت به این مفاهیم، مجبور می‌کند. اهمیت این مفاهیم نزد ذی‌نفعان سازمان به حدی است که کارکنان و متقاضیان کار، عملکرد شرکت را برای کار و استخدام خود مدنظر قرار می‌دهند. بنابراین مفاهیم یاد شده را می توان از عوامل کلیدی دستیابی به مزیت رقابتی برای سازمان‌ها دانست.
قربانی تاکید کرد فرهنگ سازی این نگاه و رویکرد در حوزه صنعت کشور اهمیت فراوانی دارد و برگزاری سومین جایزه مسئولیت اجتماعی شرکتی و توسعه بنگاه ها و سازمان ها در زمستان سال جاری می تواند این انگیزه را برای فعالان صنعتی کشور ایجاد کند تا در فرصت باقی مانده بیشتر از قبل به این موضوع توجه کنند
وی خاطرنشان کرد در سال حمایت از رونق تولید دولت با توان حداکثری از بنگاه ها و فعالان صنعت کشور حمایت خواهد کرد تا بازهم شاهد پویایی و افزایش تولید در صنعت کشور باشیم.
تایماز سید مصطفایی؛ دبیر سومین جایزه مسئولیت اجتماعی شرکتی و توسعه پایدار سازمان ها و بنگاه های اقتصادی
امروزه کلماتی چون شهروندی شرکتی، مسئولیت اجتماعی شرکتی، مسئولیت شرکتی و پایداری شرکتی مفاهیمی هستند که در دنیای کسب کار بسیار شنیده می شوند و به نوعی تنوع مفهومی و تکامل تدریجی این مفهوم را در دنیای کسب و کار نشان می دهد زیرا که هدف نهایی و غایی، توجه به مسئولیت های یک بنگاه اقتصادی و پایداری
کسب و کار آن بنگاه است.
شهروندی شرکتی عمدتا به فعالیتهای بشر دوستانه و توسعه جوامع اشاره دارد ، در حالیکه مسئولیت اجتماعی شرکتها فعالیتهایی فراتر از الزامات قانونی شرکت و استانداردهای متداول در آن است که به منظور یکپارچه کردن اثرات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در راستای استراتژی شرکت انجام می شود و به مثابه یک سیستم عمل می کند و مسئولیت شرکتی که مفهوم جدید تری به طبیعت است به احساس مسئولیت پذیری اشاره دارد که به نوعی در ارتباط با همه ذی نفعان شرکت وجود دارد و پایداری شرکتی و مسئولیت پذیری شرکتی نیز که مفهومی است که در دو سال اخیر عمدتا به مباحث مدیریتی وارد شده است به نوعی جمع بندی تمام مباحث گفته شده است .
مصطفایی افزود: برخی از مدیران که تعداد زیادی هم نمی باشند، مسئولیت اجتماعی شرکتها را به عنوان فرصت خلاقانه ای برای تقویت کسب و کار خود و در عین حال مشارکت در جامعه می دانند. آنها مسئولیت اجتماعی شرکتها را مرکز استراتژی های کلی خود می بینند که آنها را در اداره کردن مسائل کلیدی کسب و کار کمک می کند. چالش اصلی برای این گروه از مدیران اجرایی، ایجاد رویکردی است که این آرزوی بلند پروازانه را برآورده کند و متاسفانه تعداد انگشت شماری از آنها موفق یه یافتن این راه شده اند. با این حال برخی از شرکت های خلاق، با مشارکت های هوشمندانه به عنوان راهی برای ایجاد ارزش هم برای جامعه و هم برای کسب و کار از این موانع گذر کرده اند. این همکاری ها با تمرکز بر مسائل کلیدی تاثیر گذار میان جامعه و کسب و کار و با استفاده از توانایی های تکمیل کننده دو طرف، چالش های میان این دو را مدیریت می کند.
با این وجود از سوی دولت و نهادهای رسمی هیچ ابتکار یا اقدامی جهت ترویج اخلاق کسب و کار و تلاش در جهت مدرن سازی فرهنگ اقتصادی صورت نگرفته است ، هر چند ماده ۶ قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار بر ارتقاء فرهنگ اخلاق کسب و کار تاکید دارد و دولت را موظف به ارایه راهکار کرده است .
بنابراین جهت توسعه و اثربخشی بیش از پیش این مفهوم می بایست ، دولت و نهادهای تنظیم مقررات همانند مجلس شورای اسلامی در سیاست‌گذاری و ترویج مسئولیت‌پذیری اجتماعی به گونه ای باشند که از یک ‌سو آمادگی پذیرش مسئولیت‌پذیری را برای محیط کسب و کار فراهم کنند و از سوی دیگر فضا را برای سازمان‌هایی که اخلاقی رفتار نم

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار