در جهانی زندگی می کنیم که کاهش مصرف سوخت بنزینی و آلودگی های زیست محیطی را سرلوحه خود قرار داده است و با تکیه بر تکنولوژی و فناوری روز دنیا در صدد جبران نیازهایی است که بدون استفاده ازمنابع طبیعی برآورده شود. این تحولات علمی در صتعت ساخت خودرو هم ایجاد شده تا با تسلط بر دانش های تولید، خودرو های برقی با آپشن های متنوع را به منظر عموم مردم برساند. با تمام تغییراتی که در دنیای این صنعت رخ داده ، ایران هنوز برنامه جامعی برای ورود و یا ساخت این گونه خودرو ها نداشته و تنها نمایندگان مجلس طرحی را در جهت ساماندهی ناوگان حمل و نقل تصویب کردند و ماشین های برقی و پاک را از پرداخت عوارض و حقوق های گمرکی معاف کردند تا زیر ساخت های تولید این فناوری روز دنیا در ایران فراهم شود. با فردین فرمند نماینده میانه و عضو کمیسیون انرژی مجلس در خصوص الزام ورود ماشین های هیبریدی وپاک برای کاهش آلودگی های محیط زیست و یا موانع تولید این تکنولوژی به گفت و گو نشستیم.آنچه می خوانید ماحصل این گفت و گو است.

تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۶/۲۳ - ۰۸:۵۹ کد خبر : 77759

 

طاهره نصیری، راه مردم؛ عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ورود این ماشین ها نیازمند منبع ارزی است ، گفت: در خصوص واردات ماشین های برقی مشکلات زیادی بر سر راه ما وجود دارد. برای وارد کردن این ماشین ها باید ارز وجود داشته باشد که ما منبع ارزی نداریم. در اصل قضیه و آلودگی های هوایی و بیماری های صعب العلاج بر اثر مصرف بنزین حرفی نیست و همه هم میدانند .اما آیا ما توانایی وارد کردن این خودروها را در شرایط فعلی داریم؟ در ثانی اگر هم وارد کشور بشود، دوباره با پرش دلار مواجه نمی شویم؟ اصل قضیه درست است که وضعیت ماشین های داخلی مشکل دارد و تولید داخلی ما بسیار ضعیف است، اما باید جوانب خیلی چیزها را در نظر بگیریم تا با یک عاقبت نسنجیده مواجه نشویم.
یک شرکت برقی ( مپنا) به تجهیز
ماشین ها و موتور سیکلت ها ورود کرده و کارهای زیادی در این رابطه انجام شده است. علم ساخت و تجهیز ماشین برقی را بدست آورده و با تکنولوژی این شرکت می توانیم همین ماشین هایی که در اختیار داریم را هیبریدی کنیم. یعنی باید به ماشین قدرت محرکه برقی اضافه کنیم. با این اقدام با کمترین هزینه ماشین های فعلی هم برقی می شوند. از مزایای خودروهای هیبریدی می توان به کوچک شدن موتور، کاهش مصرف سوخت و آلاینده های محیط زیست اشاره کرد. خوشبختانه تکنولوژی استفاده از موتورهای برقی درون چرخ ها هم در کشور توسعه یافته است. نیاز مردم سنجیده شده و خودرویی که جوابگوی این نیاز باشد، طراحی می شود .همچنین امکان تردد پاک درون شهری در صورت شارژ بودن باتری های خودرو وجود خواهد داشت. نباید مرده روزمرگی باشیم و آنچه که از قبل بوده را ادامه دهیم. باید در داخل کشور، ذهنیت ها را فعال کنیم تا به علم تولید برسیم. اینکه برای وارد کردن یک تکنولوژی، شخصی را به خارج بفرستیم و شاهد جابجایی پول هایی باشیم که نفعی هم برای مردم نداشته، کار صحیحی نیست با کمی همت در کشور می توانیم تولید ماشین های الکتریکی را آغاز کنیم.در صورت موفقیت این طرح آلایندگی جوی نخواهیم داشت وباید سعی کنیم با تسلط و تکیه بر علم داخل و رقابت شرکت های ایرانی، مشکلات پیش رو را حل کنیم. هم اینک با شرایط تحریم ایران، وارد کردن این سیستم ها امر ترجیهی نیست ، زیرا بازار ارزکشور به آرامی در حال رسیدن به ثبات است. پتانسیل ساخت ماشین هیبریدی در کشور بسیار بالاست وبا توجه به تحریم هایی که در کشور حکم فرماست، این فرصت پیش آمده و این پتانسیل هم افزایش یافته است. باور کنیم که تحریم ها فرصتی فراهم کردند که خودمان در این چهل ساله ایجاد نکردیم. ما یک ملت آزادیم و باید همه قوانین دست و پا گیر که مانع آزادی و رونق تولید داخلی است، از بین ببریم. برای ساخت وتوسعه خودروهای هیبریدی دانش لازم را داریم و امید تولید انبوه در کشور وجود دارد.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار