در سال های اخیر صنعت خودرو سازی جهان در تولید خودروهای برقی و هیبرید برای کاهش آلودگی های زیست محیطی قدم های مثبتی برداشتند وطراحی این گونه خودرو ها را در دستور کار خود قرار دادند. این تحولات در صنعت ماشین سازی در حال پیشرفت است و تولید خودرو های پاک در کارخانه های خودرو سازان مطرح رو به رشد است. اما این صنعت در کشور ما با وجود آلودگی شدید هوا در کلانشهر ها، همچنان اندر خم یک کوچه است و هیچ زیرساختی برای تولید و تجهیز خودرو های برقی صورت نگرفته است. در همین رابطه با اصغر سلیمی نماینده سمیرم به گفت و گو نشستیم.آنچه می خوانیم ماحصل این گفت و گو است:

تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۶/۱۵ - ۱۹:۴۷ کد خبر : 76511

طاهره نصیری، راه مردم؛نماینده سمیرم با بیان اینکه این طرح چندین بار تصویب شد اما افراد ذی الصلاح پاسخگو نبودند، گفت: در واقع دولت باید نسبت به سلامتی اقشارجامعه و رفع آلودگی هوا پیش قدم شود و آلودگی شدید هوا که با خودروهای غیر اصولی وغیر علمی داخلی بوجود آمده را مدیریت کند. برای پایداری زیست محیطی باید روی تولید خودروهای برقی سرمایه گذاری مطلوبی شود و این مستلزم برنامه ریزی های جامع و تقویت سیستم های نظارتی دولت است.

من فکر میکنم که پشت این قضایا افرادی هستند که از مصرف بنزین ماشین های داخلی بهره مند می شوند. متاسفانه به فکر منافع خودشان هستند و باعث سنگ اندازی و جلوگیری از ورود خودروهای هیبریدی به کشور شده اند. حتی به این هم بسنده نکرده و با تولید این تکنولوژی در کشور هم مخالفت می کنند. عدم نظارت دولت بر این قضایا باعث شده دلالان از وضعیت فعلی سود ببرند وسلامت مردم را به خطر بیاندازند. مجلس در حیطه وظایف خودش این لایحه را تصویب کرده وما در این مورد قانون داریم. ولی جای تاسف است که دولت نه تنها بر این بازار ، بلکه در هیچ بازاری نظارت کافی ندارد . تنظیم وکنترلی در بازارهای مالی وجود ندارد و بازارهای معاملات داخلی همچون مسکن، کالاهای اساسی، مواد غذایی ، شرکت های خودرو سازی و… به حال خود رها شده اند. وقتی که شاهد افزایش قیمت روزانه در بازارهای مالی داخلی هستیم، یعنی نظارت و کنترل ضعیف است . دولت وظیفه دارد سیستم نظارتی خود را تقویت کند و تمهیداتی برای پاکسازی محیط زیست و ورود خودرو های هیبریدی به کشور بیاندیشد. ناوگان حمل و نقل باید با خودرو های برقی تجهیز شوند. این قانون در مجلس تایید و به شورای نگهبان فرستاده شد. اما اگر شورای نگهبان در مدت زمان مقرر تایید نکرد وایرادات طرح را بازگو نکند، به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده می شود.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار