در چند ماه اخیر مجلس طرحی را به منظور تنظیم بازار خودرو و کاهش آلودگی هوا در دستور کار خود قرار داد.در این طرح تعرفه واردات خودرو های هیبریدی را به صفر رساند تا قدمی برای کاهش آلودگی ها و حذف رانت های بنزین مصرفی در کشور بردارد.
طرح مذکور به شورای نگهبان فرستاده شد و پس از بررسی شورا، ایراداتی از قبیل مغایرت داشتن با رونق تولید داخلی واقتصاد مقاومتی به آن وارد شد. هر چند که با تحریم های اقتصادی آمریکا بر علیه ایران، واردات انواع خودروها چه هیبریدی و یا غیر هیبریدی به کشور ممنوع است، اما زمزمه آزادسازی واردات خودرو های دست دوم به کشور شنیده می شود. در همین رابطه با نمایندگان گفت و گویی کوتاه در خصوص علت مخالفت های دولت با ورود خودروهای هیبریدی و کاهش تعرفه های آن داشتیم.آنچه می خوانید ماحصل این گفت و گو است:

تاریخ انتشار:۱۳۹۸/۰۶/۱۱ - ۲۱:۰۰ کد خبر : 75511

طاهره نصیری، راه مردم؛محمد رضا منصوری نماینده ساوه با بیان اینکه در دوران تحریم امکان واردات هیچ نوع خودرویی نداریم، مگر خودرو دست دوم، افزود: باید در نظر بگیریم که به علت کاهش ارزش پول ملی در مقابل دلارو همچنین کاهش درآمد های نفتی در زمان تحریم امکان خرید از خارج از کشور بسیار کم شده است . اما باید این را هم بدانیم که حجم خودروهای هیبریدی در مقابل خودروهای بنزینی بسیار اندک است و مطمعنا جوابگوی نیاز های مردم نیست. طبعا سرمایه گذاری برای خرید خودروهای هیبریدی پول زیادی می خواهد که شاید تا چند ماه آینده امکان خرید خودروهای هیبریدی و یا هر گونه خودروهای وارداتی نباشد. ولی موضوع آلودگی هوا هم باید به طور ریشه ای حل شود. می توانیم برای افزایش استانداردهای محیط زیست با برقی کردن موتور سیکلت ها بخشی از الودگی را کمتر کنیم

قبل از تحریم، ورود خودرو های بنزینی سود زیادی را به سمت مافیای بنزین برد ولی در حال حاضر که در دوران تحریم هستیم شرایط فرق کرده است. به علت کاهش ارزش پول ملی و عدم امکان واردات در کشور ، هیچ خودرویی وارد کشور نمی شود .اما می توان برای رفاه مردم، مدیریت بازاردر کاهش قیمت ها، خودروهای دست دوم شرکت های قوی و مهم خودرو سازی دنیا را با تعرفه پایین و کیفیت بالا خریداری کرد. بسیاری از کشورهاکه خود نیز صنعت خودرو سازی دارند واردات خودروهای دست دوم را ازاد کرده اند.بهتر است که اقدامات لازم برای واردات خودرو دست دوم خارجی باکیفیت انجام گیرد. و از آنجایی که این خودرو ها کیفیت بالایی دارند میتوانند در کاهش آلودگی هوا تاثیر بسزایی داشته باشند واین کار به عزم جدی نیاز دارد .

احمد بیگدلی نماینده خدابنده نیز در پاسخ به سوال ماگفت: در مجلس طرح ورود خودروهای هیبریدی کلید خورد و قانونی را مصوب کردیم به مدت پنج سال این خودرو ها وارد شوند و منتظریم تا مراحل تایید از شورای نگهبان بگذرد. مطمعنا از هر قانونی که مصوب می شود، گروهی متضرر و گروهی دیگر سودآوری دارند. ولی حدالامکان سعی ما بر این است که قانون به نفع مردم و جامعه نوشته شود و به مافیای بنزین که سود میبرند و یا ضرر میکنند، اهمیتی نمی دهیم. ملاک نفع جمعی مردم است. بالطبع شورای نگهبان نیز بعد از ارسال مصوبات مجلس، مدت زمان قانونی دارد تا اگر طرح ایراداتی داشت آن را بازگو نماید و در غیر اینصورت باید مصوب کند و به مجلس برگرداند تا به دولت برای اجرایی شدن آن اعلام شود. اما من معتقدم که باید به سمت ازاد سازی قیمت های انرژی برویم و حق و سهم مردم را از منابع درامد های ملی به خودشان دهیم تا در اقتصاد و معیشت خانواده مدیریت شود . دولت چه الزامی دارد که بنزین ۷۰۰۰ تومانی را به نام یارانه انرژی به مردم ۱۰۰۰ تومان بدهد. این یارانه اگر در اختیار خانوارها قرار بگیرد و خودشان آن را مدیریت کنند، عدالت بهتری
برقرار می شود. این یارانه برای قشر متوسط به بالای جامعه است و قشر ضعیف تر و روستانشین مصرف آنچنانی بنزین ندارند.به لحاظ کیفیت خودروها و حجم آلودگی هوا، باید رقابت داخلی بوجود بیاید. تا زمانی که رقابت وجود نداشته باشد کیفیت بنزین و خودرو ها همین است و روز به روز بر آلودگی هوا افزوده می شود. تولید خودرو های بی کیفیت داخلی نیز مزید بر علت است و سلامت مردم را به خطر می اندازد.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار