عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فشار حاصل از تحریمها موجب تمایل بسیاری از شرکت ها به تولیدات داخلی شده است، گفت : افزایش حمل بار در راه آهن موجب رونق صنعت ریلی کشور می شود و امیدواریم هدفگذاری های مسئولان راه آهن در این زمینه محقق شود.

تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۳/۰۷ - ۱۲:۱۴ کد خبر : 5854

سید احسن علوی نماینده مردم سنندج با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری درباره حمایت از کالای ایرانی و نامگذاری سال ۹۷ ، افزود: کلیه خطوط حمل و نقلی در زمره اساسی ترین زیرساختهای توسعه هر کشور به شمار می روند، اما در این میان راه آهن به دلیل دسترسی آسان و ایمنی بیشتر نسبت به سایر اشکال حمل و نقل، می تواند در انتقال بار و مسافر و توسعه اقتصاد کشور بسیار موثرتر عمل کند.
وی با بیان اینکه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته به دلیل امتیازات ویژه ، استفاده از حمل و نقل ریلی نسبت به انواع دیگر حمل و نقل اولویت دارد، افزود: به عنوان مثال ۷۰ درصد از حمل بار و مسافر در کشور روسیه به وسیله ریل انجام می شود، دلیل این امر دسترسی آسان، سرعت و ایمنی بیشتر و هزینه پایین تر نسبت به دیگر انواع حمل و نقل است.
عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: با توجه به قانون برنامه ششم توسعه، بایستی راه آهن سالی ۱۵۰۰ کیلومتر توسعه خطوط داشته باشد اما متاسفانه این اقدام به دلیل کاهش اعتبارات انجام نشده و به ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر تقلیل پیدا کرده است.
وی با یادآوری اینکه طول مسیر خطوط راه آهن نسبت به جغرافیای کشور در مقایسه با همسایگان ایران بسیار کمتر است، گفت: خوشبختانه در قانون برنامه ششم توسعه و قانون برنامه و بودجه، امکانات، اعتبارات و تسهیلاتی برای توسعه خطوط راه آهن در نظر گرفته شده است که با استفاده از آنها بتوانیم نسبت به تکمیل خطوط راه آهن اقدام کنیم.
علوی افزود: اگر با تکمیل خطوط راه آهن بتوانیم اتصال کامل ریلی میان مراکز استانهای مختلف برقرار کنیم ، بی تردید حمل و نقل بار و مسافر افزایش یافته و کمک بزرگی به اقتصاد ملی می شود.
نماینده مردم سنندج با تاکید بر اینکه راه آهن همچنین در راستای حمایت از تولیدات داخلی می تواند ملزومات مورد نیاز خود را از میان آنها تهیه کند، خاطر نشان کرد: اکنون بسیاری از صنایع مرتبط با حمل و نقل ریلی در کشور فعال هستند به عنوان مثال ریل در کارخانجات ذوب آهن فولاد اصفهان، سوزن در استان آذربایجان شرقی و تبریز و واگن در اراک تولید می شود و تحریمها هم نتوانسته مانع این تولیدات شود.
علوی گفت: با این تفاسیر راه آهن در بسیاری از موارد دیگر مجبور نیست که از کالاهای خارجی برای رفع نیازهای خود استفاده کرده و می تواند بخش زیادی از ملزومات مورد نیازش را از طریق تولیدات داخل تهیه کند.
وی همچنین با اشاره به اینکه بایستی از تکنولوژی های روز جهان در تولیدات ایرانی بهره برد و بتدریج آنها را بومی کرد، اظهار داشت: در کشور کنسرسیومی برای شرکت های تولید کننده واگن تشکیل شده و شرکت های تولید کنده واگن باید تلاش کنند تا کیفیت واگن های تولید داخل را بیشتر و وابستگی صنعت ریلی به کشورهای دیگر کاهش دهند.
عضو کمیسیون عمران مجلس فشار حاصل از تحریمها را موجب تمایل بسیاری از شرکت ها به تولیدات داخلی عنوان کرد و گفت: افزایش حمل بار در راه آهن موجب رونق صنعت ریلی کشور می شود و امیدواریم هدفگذاری های مسئولان راه آهن در این زمینه محقق شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر بر اساس قانون برنامه ششم توسعه حرکت کنیم، دستیابی به این هدفگذاری امکان پذیر خواهد بود، افزود : اگر خطوط ریلی کشور را توسعه دهیم و از توان و سرمایه گذ اری بخش خصوصی راه آهن استفاده کنیم، می توانیم در این راه موفق باشیم.
نمایندده مردم سنندج با اشاره به اینکه برخی از سرمایه گذاری ها در راه آهن دیر بازده بوده و بخش خصوصی کمتر از آن استفاده می کند، تصریح کرد: برای تامین سرمایه شرکتها می توان از فاینانس ها نیز بهره برداری کرد.
وی فعال کردن کریدورهای ریلی را یکی دیگر از اقدامات راه آهن برای حمایت از کالای ایرانی، توسعه اقتصاد کشور و ارتباطات موثر با کشورهای دیگر دانست و گفت : ایران در چهارراه آسیا و اروپا قرار دارد و به همین دلیل فعال کردن این کریدورها برای توسعه ترانزیت و افزایش حمل بار ضروری است.
علوی همچنین برگزاری نمایشگاه راه آهن را گامی در جهت حمایت از کالای ایرانی خواند و افزود: در این نمایشگاه ها می توان به خوبی توانمندی ها و ظرفیت های کشور را به معرض نمایش گذاشت و بین شرکت ها ایجاد رقابت کرد، تا انحصارها از بین رفته و کیفیت تولیدات داخلی ارتقا یابد.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار