وزیر راه و شهرسازی در این مراسم بیان کرد : تا سال ۱۴۰۴ ، ۱۰ هزار کیلومتر آزادراه باید ساخته شود که این میزان سرمایهگذاری تنها با جلب اعتماد بخش خصوصی ساخته میشود.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه آبادانی ایران با یک دست انجام نمیشود، اظهار کرد: همه مسئولان دولتی و بخش خصوصی باید به یکدیگر اعتماد کنند و برای آبادانی ایران گام بردارند.
آخوندی با اشاره به ساخت ۳۵۰۰ کیلومتر آزادراه در چند سال اخیر، گفت: این میزان آزادراه ۱٫۵ برابر آزادراههای موجود در تاریخ ایران بوده که نشان میدهد امید ملی در کشور ایران صورت گرفته است.
وزیر راه و شهرسازی، تصریح کرد: سال ۹۲ زمانی که به وزارت راه و شهرسازی آمدم سهم مشارکت دولت در ساخت آزادراهها ۷۰ درصد و سهم مشارکت بخش خصوصی ۳۰ درصد بود و عملا دولت تمامی پروژهها را در دست ساخت داشت، اما امروز سهم مشارکت بخش خصوصی ۷۰ درصد و سهم دولت تنها ۳۰ درصد بوده و این میزان سهم نیز از طریق اوراق مشارکت پرداخت میشود.
آخوندی، بیان کرد: دولت توانسته اعتماد بخش خصوصی را جلب کند و تمامی مسئولیتهای این کار را میپذیرم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش خصوصی در یک آزادراه معروف حاتمبخشی کرد و میزان عوارض را از ۲۷۰۰ تومان به ۱۳۰۰ تومان رساند، گفت: من به شخصه این میزان عوارض را قبول ندارم، زیرا بخش خصوصی باید سرمایه خود را مستهلک کند تا مطمئن شود که میتواند به سرمایه گذاری خود در کشور ادامه دهد.
وی با اشاره به اینکه در حوزه آزادراهی تا سال ۱۴۰۴ باید میزان آزادراهها به ۱۰ هزار کیلومتر برسد، گفت: ۴۰۰۰ کیلومتر از این میزان در برنامه ششم توسعه و ۴۰۰۰ کیلومتر دیگر در برنامه توسعه هفتم باید محقق شود.
آخوندی تصریح کرد: در چهارسال گذشته عملیات مطالعاتی و مذاکرات با بخش خصوصی انجام شده و سعی خواهیم کرد تا پایان برنامه ششم عملیات ساخت این آزادراهها را محقق کنیم.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش خصوصی از نظر تأمین مالی مشکل دارد، گفت: سعی کردهایم با رایزنیهایی که انجام شده تأمین مالی را از بانکها دریافت کنیم، زیرا که ۷۰ درصد یک هزار میلیارد سرمایه از سوی بخش خصوصی رقم کمی نیست و باید از بانکها در تأمین مالی کمک بگیریم.
آخوندی، افزود: طی رایزنیهایی که با بانک مرکزی انجام دادیم میزان تسهیلاتی که به بخش خصوصی برای مشارکت در آزادراهها انجام میشد در گذشته ۱۵ درصد بوده، اما امسال سعی کردیم این میزان تسهیلات را به ۲۰ درصد برسانیم و اولین بانکی که این تسهیلات را پرداخت میکند، بانک سپه است.
وی با اشاره به اینکه در بودجه سال ۹۷ یک ایده جدید را مطرح کردهایم، گفت: سعی کردهایم از مشارکت صندوق توسعه ملی در پروژههای بزرگ عمرانی استفاده کنیم و در جهت توسعه زیرساختها از منابع مالی این صندوق استفاده کنیم.
آخوندی با اشاره به اینکه دریافت عوارض یک سرمایهگذاری پایدار است، گفت: از همه سرمایهگذاران در آزادراهها درخواست میکنیم که برای بازگشت سرمایه خود از اخذ عوارض استفاده کنند، زیرا عوارض یک سرمایهگذاری مطمئن برای آنها به شمار میرود.
وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سعی کردهایم در بخش اخذ عوارض سیستمهای دروازهای الکترونیک یکپارچه داشته باشیم، گفت: در هفته گذشته یک مصوبه در دولت داشتیم به طوری که تمامی آزادراههای کشور به سیستم دروازهای مجهز شوند تا شاهد صفهای طولانی پرداخت عوارض در آزادراهها نباشیم.
وی یادآور شد: سیستم دروازهای دریافت عوارض هزینه حصول عوارض را کاهش میدهد و امیدوار هستیم در سال آینده آزادراهها به این سیستم مجهز شوند.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه به ارتقا سطح سرویس آزادراهها اشاره کرد و گفت: سال آینده سعی خواهیم کرد یک تغییر اساسی در آزادراههای موجود انجام دهیم، به طوری که سطح ایمنی آزادراههای موجود را افزایش دهیم.
وی تأکید کرد: در آزادراه تهران_ قم به عنوان اولین پروژه ارتقا سطح سرویس خدمات جدیدی را با همکاری بخش خصوصی ارائه خواهیم داد.
آخوندی، تصریح کرد: برای توسعه بخش آزادراهی تنها دو راه پیش روی داریم، به طوری که اولین راه همکاری بخش خصوصی و سرمایهگذاری این بخش است و دومین راه آن است که دولت تمامی هزینهها را خود پرداخت کند که نتیجه آن هیچ توسعهای را پیش روی ندارد، بنابراین اولین راه که استفاده از بخش خصوصی است بهترین راه به شمار میرود.
خیرالله خادمی مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور نیز در آیین امضای این قرارداد گفت: این قرارداد مربوط به ساخت آزادراه های اردکان -مهریز، مشهد – قوچان، لامرد – پارسان، قطعه ۶ تبریز – ارومیه، کنارگذر شمالی اراک و کنارگذر شرق سیرجان است که با حضور وزیر راه و شهرسازی منعقد شد.
وی با بیان اینکه این برای نخستین بار است که ۶ قرارداد در یک روز امضا می شود، افزود: سرمایه لازم برای این پروژه از سوی سرمایه گذاران داخلی انجام می شود.
خادمی با بیان اینکه در بخش توسعه ریلی ٣ هزار و ۴١٠ پروژه در حال انجام و ۵ هزار کیلومتر ریل جدید در حال مطالعه است، افزود: با اینکه متوسط ریل گذاری در کشور ١٧٠ کیلومتر در سال است، تا پایان امسال ۵١۶ کیلومتر ریل گذاری انجام شده، تحویل داده می شود.
وی یادآور شد که امسال پنج مرکز استان به شبکه ریلی متصل شده اند که به زودی این مسیرها تکمیل خواهند شد.
شش پروژه آزادراهی که میان مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و مدیران عامل شرکتهای راهسازی به ترتیب عبارتند از:
قطعه ۱ آزادراه مشهد-چناران-قوچان به طول ۵۳ کیلومتر به ارزش ۴۲۰ میلیارد تومان،
آزادراه لامرد- پارسیان به طول ۵۱ کیلومتر به ارزش ۳۶۰ میلیارد تومان
کنارگذر شرقی سیرجان به طول ۵۹ کیلومتر به ارزش ۲۶۳ میلیارد تومان
آزادراه مهریز-اردکان (کنارگذر یزد) به طول ۱۲۶ کیلومتر به ارزش ۸۰۰ میلیارد تومان
کنارگذر شمالی اراک به طول ۶۵ کیلومتر به ارزش ۳۶۵ میلیارد تومان
قطعه ۶ آزادراه ارومیه-تبریز به طول ۲۴ کیلومتر به طول ۳۳۷ میلیارد تومان