رییس کمیسیون عمران مجلس گفت: خرید هواپیماهای جدید باعث شد سن ناوگان ما جوان شود و به ۲۲ سال برسد با این حال باید سهم هرکدام از وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها از جمله وزارتخانه‌های راه و نیز رفاه در سقوط هواپیمای شرکت آسمان مشخص شود و لازم است وزیر رفاه از مردم عذرخواهی کند.

تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۲/۰۸ - ۱۶:۲۷ کد خبر : 4888

محمدرضا رضایی  اظهار کرد: این چند هواپیمای ایرباس و ای‌تی‌آر جدید که وارد کشور شد سن ناوگان ما را جوان کرد و به ۲۲ سال رساند. این کمکی بود که صورت گرفت تا وضعیت حمل و نقل هوایی ما بهتر شود. انصافا در بحث توسعه فرودگاه‌ها و ناوبری هم تلاش زیادی صورت گرفته و کارهای خوبی انجام شده است. شرایط ما با قبل خیلی فرق کرده است. سازمان هواپیمایی کشوری هم تلاش چشمگیری داشته است.

وی افزود: من روز اول گفتم که آقای ربیعی وزیر محترم رفاه به خانواده‌های داغدیده از سقوط هواپیمای آسمان سر بزنند و عذرخوهی کنند اما این اتفاق نیفتاد. متاسفانه فرهنگ عذرخوهی در کشور ما بسیار کمرنگ شده است. عذرخواهی، انسان‌ها را کوچک نمی‌کند بلکه بزرگ می‌کند. بعضی‌ها فکر می‌کنند اگر عذرخواهی کردند بار مسوولیت روی دوش آنها می‌افتد و متاسفانه از این موضوع فراری هستند.

رییس کمیسیون عمران با بیان این‌که ما با دقت در حال بررسی میزان قصور دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج هستیم گفت:  این‌که وضعیت جوی در آن روز اجازه پرواز را می‌داده یا خیر باید خلبان و شرکت هواپیمایی آسمان تصمیم می‌گرفتند. حالا ما این موضوع را بررسی می‌کنیم که آیا قسمت عملیات هواپیمایی آسمان نظارت کافی درباره این‌که پرواز انجام شود یا خیر را داشته یا نداشته است. در این‌که هواپیما نقص فنی داشته یا خیر و یا شرایط پرواز را داشته یا نه، باید شرکت آسمان جوابگو باشد. ولی نقش سازمان هواپیمایی کشوری که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است باید بررسی شود که در انجام یا منع پروازهایی که به خاطر شرایط جوی محدودیت‌هایی دارند چیست؟ آیا سازمان هواپیمایی باید نظارت موردی انجام می‌داده یا نظارت کلان صورت می‌داده است.

رضایی ادامه داد: این‌که بخواهیم از هم‌اکنون راجع به علت سانحه هواپیمای تهران ـ یاسوج صحبت کنیم زود است؛ چرا که باید جعبه سیاه باز شود. منتها ما هم خبرهایی داریم و مکاتباتی با ما انجام شده که در بعضی از ایرلاین‌ها به مسائل ایمنی کمتر توجه می‌کنند که من از سازمان هواپیمایی کشوری خواستم مکاتبه قرص و محکمی با ایرلاین‌ها داشته باشند که مسائل ایمنی را جدی بگیرند و با هیچ ایرلاینی مماشات نکنند.

رییس کمیسیون عمران گفت: احساس می شود که در بعضی شرکت‌های هواپیمایی ملاحظات فنی کمتر دیده می‌شود و نگاهشان بیشتر به مسائل اقتصادی است. سقوط هواپیمای ای‌تی‌آر تلخ بود اما باید همه از آن درس بگیریم که هیچ خطایی، ولو کوچک نباید صورت گیرد.

وی با بیان این‌که در صنعت هوایی باید کارشناسان دقیق و فنی، خارج از نگاه سیاسی حضور داشته باشند گفت: افرادی که در این حوزه حضور می‌یابند باید این صنعت را به خوبی بشناسند و تجربه داشته باشند؛ چرا که یک خطای کوچک می‌تواند هزینه‌های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی سنگینی را برای کشور ایجاد کند. در شرایطی که عمر هواپیماهای ما بالاست و در تامین قطعه شرایط سختی را داریم باید کیفیت را ارتقا دهیم تا دچار چنین مشکلاتی نشویم.

رییس کمیسیون عمران مجلس درخصوص سوالاتی که نمایندگان مجلس از وزیر راه و شهرسازی دارند اظهار کرد: باید بررسی‌ها انجام شود و در نهایت نظری که مجلس ارایه می‌دهد اتفاق بیفتد. اما آن‌چه مسلم است این‌که باید سخت‌گیری بیشتری به ایرلاین‌ها درخصوص مسائل فنی، دقت برای انتخاب کادر پرواز و مسائل استاندارد هواپیماها باید هواپیمایی کشوری نظارت و دقت خود را بیشتر کند. بحث نوسازی ناوگان هم موضوع مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی تصریح کرد: نسبت به بعضی کشورهای همسایه که عمر ناوگان آنها زیر ۱۰ سال است فاصله‌ی زیادی داریم و باید این صنعت را تقویت کنیم تا با امنیت و آرامش بیشتری داشته باشیم. اما واقعیت این است که دوستان وزارتخانه زحمات زیادی کشیده‌اند.

نماینده مردم جهرم در مجلس با اشاره به فضای کلی مجلس برای سوال از وزیر تصریح کرد: نمایندگان سوالات و ابهاماتی دارند که چرا این هواپیما سقوط کرده، چرا از انجام پرواز آن پیشگیری نشده است، نقش وزارت راه و شهرسازی چیست، آیا وزارت راه مسوولیت مستقیم داشته یا خیر، اینها موضوعاتی است که باید دکتر آخوندی جواب دهد. چه بسا بتواند با جواب دادن، نمایندگان را قانع کند یا این‌که قانع نشوند. همه این موضوعات در جلساتی که نمایندگان با دکتر آخوندی برگزار می‌کنند مطرح می‌شود.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار