شرکت بیمه آرمان درحادثه تلخ زلزله کرمانشاه بابت خسارات مسکن مهر از حدود ۳۰۰ میلیارد ریال برآورد خسارت، بیش از ۲۵۶ میلیارد ریال به بانک مسکن پرداخت کرده و الباقی را تا ۳۰ بهمن پرداخت و تسویه خواهد کرد.

تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۱۵:۳۶ کد خبر : 4517

بیمه آرمان برای تنویر افکار عمومی و رفع نگرانی زیان دیدگان مسکن مهر کرمانشاه، به تشریح اقدامات این شرکت در ارتباط با این موضوع پرداخت و اعلام کرد بر اساس قرارداد بانک مسکن و شرکت بیمه آرمان، پوشش بیمه‌ای این شرکت با بانک مسکن از نوع آتش سوزی با پوشش زلزله (وثایق بانکی) است.

در پیشامد غم بار زلزله کرمانشاه، بیمه آرمان با راهبری و هدایت مدیریت عامل، در همان نخستین ساعات با بسیج کردن تمامی امکانات مادی و معنوی و پتانسیل های شرکت، به صف اول امدادرسانی پیوست و  با دستور حذف تشریفات مرسوم و رفع موانع دست و پاگیر ضمن اعزام هیأتی عالیرتبه از معاونان و مدیران خود به همراه تریلر و کامیون­های حامل کمک های انسان دوستانه به مناطق زلزله زده به کمک کرمانشاه رفت و در همان ابتدا نیز با پرداخت ۱۲ میلیارد تومان به بیمه گذار اصلی خود (بانک مسکن) تا حد زیادی فشار را از روی آنان برداشت.

در نخستین روزهای پس از حادثه زلزله در تاریخ ۲۶ آبان ۱۳۹۶ نیز اولین جلسه کارشناسی با مدیریت بانک مسکن استان برگزار و هماهنگی‌های لازم در خصوص نحوه ارسال مدارک و لیست واحدهای آسیب دیده از سوی بانک و روال بازدید و کارشناسی خسارت توسط کارشناسان ارزیابی بیمه‌ای و کارشناسان رسمی دادگستری به عمل آمد.

در ادامه با وجود دریافت نکردن فهرست واحدهای خسارت دیده، بیمه آرمان اقدام به بازدید ساختمان‌های کاملا تخریب شده مسکن مهر شهیدشیرودی شهرستان سرپل‌ذهاب و واحدهای تخریبی در شهرستان اسلام آباد غرب کرد و گزارشات مربوط به نماینده بیمه‌گذار (شرکت مسکن مهر آرمان) تحویل شد.

گرچه وسعت مناطق زلزله زده و پراکندگی واحدهایی که تحت پوشش بیمه آتش‌سوزی قرارداد این شرکت با بانک مسکن قرار داشتند، عدم امکان دسترسی آسان به زیان دیده‌گان در اغلب مناطق، اعلام حداقل ۴۲۵ مورد پرونده خسارت تکراری توسط بیمه گذار (بانک مسکن استان) و وجود مغایرت‌های جدی در مشخصات و کد ملی زیان دیدگان در موارد متعدد و نیز اختلاف مبنایی در مورد مبنای محاسبه قیمت/ مبنای مسکن مهر مانع از ارزیابی میزان خسارات در حداقل زمان ممکن بوده، لیکن با عنایت به مساعی صورت گرفته و پیگیری‌های مجدانه مدیریت عالی شرکت بیمه آرمان و با تلاش بی وقفه کارشناسان شرکت در حدود ۱۷ هزار نفر ساعت کار کارشناسی در طی حدود ۶۰ روز، تعداد ۸۲۷۱ پرونده از ۱۰ هزار و ۵۰۰ پرونده ارسالی از بانک تعیین تکلیف شده و مبلغ ۲۴۶ میلیارد و ۹۳۸ میلیون و ۴۴۸ هزار و ۳۹ ریال خسارت پرداخت شد.

در ادامه نیز تعداد یک هزار و ۱۳ پرونده در تاریخ ۱۲ بهمن ماه سال جاری با رقم خسارت ۹ میلیارد و ۱۲۳ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۱۲۸ ریال تکمیل و جهت پرداخت به بیمه شدگان در اختیار بانک مسکن به عنوان بیمه‌گذار قرار گرفت و مقرر است الباقی پرونده‌های بازدید شده  نهایتاً تا تاریخ۳۰ بهمن ماه تکمیل، ارزیابی و پرداخت شود.

همچنین روال بازدید، کارشناسی و ارزیابی خسارت توسط کارشناسان خبره رسمی دادگستری و ارزیابان مورد تائید بیمه مرکزی جمهوری اسلامی بسیار دقیق صورت گرفته و نهایت دقت و تلاش برای پرداخت خسارت عادلانه و فراتر از تعهدات قرارداد بیمه نامه اعمال شده است.

متاسفانه عدم اطلاع از اصول و مبانی بیمه‌گری مانند اصل غرامت (ایجاد شرایط قبل از خسارت برای مورد بیمه) و آیین نامه‌های بیمه مرکزی در مورد عدم امکان پرداخت خسارت مضاعف در یک پرونده خسارتی و نیز عدم اشراف بر مفاد قرارداد بیمه‌نامه بانک مسکن با این شرکت بیمه، باعث برخی حواشی و ایجاد توقعات غیرعادلانه عمومی از شرکت بیمه آرمان شده که امیدواریم با درایت مسئولان مربوطه مانع از تشدید شرایط بحرانی در استان کرمانشاه شود.

ضرب و تقسیم میزان خسارت پرداختی (۲۴۰ میلیارد ریال) با فهرست تعداد واحدهای زیان دیده (۸۰۰۰ واحد) و اعتراض نسبت به اینکه چرا بابت هر واحد تخریب کامل یا دچار زیان شده به مبلغ ۳۰ میلیون ریال پرداخت شده، نشان از عدم آگاهی گوینده از اصول بیمه‌ای دارد؛ زیرا شرکت بیمه آرمان بر اساس ارزیابی میزان خسارت هر واحد آسیب دیده نسبت به برآورد ریالی خسارت به صورت جداگانه اقدام کرده و در مورد واحدهای تخریب کامل شده نیز به میزان ۱۲۰ درصد تسهیلات دریافتی، خسارت کامل پرداخت کرده که اسناد مربوطه موجود و گواه این مدعاست به عنوان مثال در مورد واحدهای مجتمع مسکونی شهیدشیرودی شهرستان سرپل‌ذهاب که بصورت کامل تخریب شده‌اند با میانگین تسهیلات ۲۹۰ تا ۳۰۰ میلیون ریال با احتساب ضریب ۱۲۰ درصد تسهیلات، مبالغی بین ۳۴۰ تا ۳۸۰ میلیون ریال خسارت محاسبه و پرداخت شده است.

علی ایحال شرکت سهامی بیمه آرمان موظف به حفظ منافع همه سهامداران خُرد و کلان خود بوده و بر اساس مقررات و قوانین بیمه مرکزی و دادگستری جمهوری اسلای مقید و مستلزم رعایت حقوق بیمه‌گذاران و بیمه‌شدگان عزیز خود در سراسر کشور بوده و در جریان رسیدگی به خسارات زلزله تاسف بار کرمانشاه نیز بر همین منوال و روش عمل کرده لیکن در صورت وجود موارد معدود اعتراض نسبت به میزان خسارت دریافتی آمادگی بررسی موضوع در کمیته مشترک بانک مسکن و کارشناسان رسمی دادگستری وجود دارد.

شادی، مسررت و زندگی آرمانی حق همه مردم بزرگ سرزمین پُر مهر ایران است.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار