سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی شنبه ۳۰ دی با حضور وزیر راه و شهرسازی و رییس شورای اسلامی شهر تهران و مسئولین حوزه حمل و نقل برگزار شد .

تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۳۰ - ۱۴:۴۳ کد خبر : 4222

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه۹۰  درصد حمل و نقل کشور بر پایه خودروهای شخصی قرار گرفته، گفت: این وضعیت زندگی مردم ایران را با بحران مواجه کرده است.

وی افزود: این بحران در همه بخش های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظام شهری به خوبی قابل مشاهده است. عباس آخوندی با بیان اینکه نیازمند بازخوانی در نظام حمل و نقل شهری هستیم، گفت: در ۱۵ تا ۲۰ سال اخیر آزاد راه و بزرگراه های زیادی در شهرها ساخته ایم اما نه تنها مشکل ترافیک حل نشده بلکه هر روز عده ای این مساله را به تمسخر می گیرند.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مساله ترافیک شهروندان را کلافه و پرخاشگر کرده است، افزود: با جدیت در تغییر نظام حمل و نقل شهری و یک برنامه مدون می توانیم مشکلات مربوط به حمل و نقل را در شهرها برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه تغییر نگرش بدون کمک رسانه ها امکان پذیر نیست،افزود: با اینکه ما در حوزه کلانشهرها و حمل و نقل درگیر یک مساله پیچیده ایم اما مدتهاست که رسانه ملی با زندگی مردم کاری ندارد و به موضوع نمی پردازد.

محسن هاشمی رئیس شورای شهر تهران  نیز در سومین همایش توسعه مبنتی بر حمل و نقل همگانی درباره ایجاد تمرکز در نزدیکی ایستگاه‌های مترو و BRT گفت: مجتمع‌های ایستگاهی متعددی در نزدیکی ایستگاه‌های مترو شکل گرفته و یا در حال شکل گیری هستند که می‌توانند با ایجاد تمرکز و ترغیب مسافران برای استفاده از حمل و نقل همگانی بخشی از هزینه‌های این پروژه‌ها را تامین کنند.
هاشمی با اشاره به شکل‌گیری آزادراه کرج قزوین پس از احداث اتوبان تهران کرج در امتداد آن گفت: توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی نشان می‌دهد مثل پروژه تهران کرج نباید خودرو محور بود و اتکا به تردد با خودرو اساسا ناکارامد و محدودیت زاست.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی نیز در حاشیه این همایش با اشاره به اینکه در اختتامیه همایش، سه شهر کاندیدای اجرای TOD خواهند شد از تصویب و ابلاغ سند توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی و تشکیل شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی خبر داد.

مهرداد تقی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در هتل المپیک تهران گفت: یک مفهومی که در کشور ما نسبت آن تلقی اشتباهی شده است مرتبط با بحث رشد است. همه فکر می‌کنیم رشد با افزایش همواره وضعیت مناسبی را نشان می‌دهد در حالی که باید در نظر داشته باشیم رشد دو جنبه دارد که یکی از آن‌ها تصادفی و دیگری هوشمندانه است.

تقی زاده ادامه داد: یکی از عواملی که در رشد هوشمندانه تاثیر می‌گذارد بحث TOD است. در این توسعه به مرکزیت راه آهن، مترو، اتوبوس‌های دورن شهری کاربری‌های مختلف با تراکم بالا شکل می‌گیرد و نهایتا هدفش آن است که خودرومحوری کاهش یابد.

 

وی یادآور شد: بدین معنا وقتی مجوز ساخت برج در الهیه یا منطقه ۲۲ صادر می‌شود در حقیقت به مردم این پیام را می‌دهیم که از خودروی شخصی استفاده کنند، اما وقتی مجوز بلندمرتبه سازی در کنار حمل و نقل عمومی استاندارد صادر می‌شود، موید این پیام است که از حمل و نقل عمومی استفاده بهینه‌ای خواهد شد.

تقی زاده مزایای افزایش تراکم در حوالی ایستگاه‌های حمل و نقل همگانی را رواج پیاده محوری، کاهش مسافت سفر، بهره‌گیری از اقتصاد مقیاس برای توجیه پذیر شدن حمل و نقل همگانی، کاهش استفاده مردم از خودرو و در نهایت کاهش ضریب مالکیت خودرو در بلندمدت عنوان کرد.

وی با اشاره به اینکه دو همایش شهرسازی ریل پایه در سال‌های گذشته انجام شد، گفت: نتایج برگزاری دو همایش، دو بیانیه و ۴۴ خروجی بود که از ۴۴ خروجی ۱۳ مورد آن انجام شده، ۱۲ مورد در حال انجام و ۱۹ مورد انجام نشده است.

تقی زاده در بیان موارد انجام شده گفت: تشکیل یک هسته مرکزی تحت عنوان شورای عالی راهبردی توسعه شهری بر مبنای حمل و نقل همگانی، تصویب و ابلاغ سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی، همکاری با وزارت کشور و شهرداری‌ها نسبت به اجرای سند ملی توسعه مبتنی بر حمل و نقل بخشی از موارد انجام شده است.

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: تلاش برای نهادینه کردن TOD استاندارد حداقل در ۱۰ نقطه کشور، لزوم توجه به سیاست توسعه مبتنی بر حمل و نقل همگانی در کلیه سطوح طرح‌های توسعه و عمران از ملی و منطقه‌ای تا محلی، تقویت اعضای کارگروه حمل و نقل و شهرسازی و محتوای آن و تقویت سایت TOD و معرفی آن به نهاد‌های شهرسازی و حمل و نقل همگانی از دیگر اقدامات انجام شده است

وی بیان کرد: در اختتامیه سومین همایش سه شهر به عنوان کاندیدیای اجرای TOD معرفی خواهند شد.

تقی زاده اثر کاربری‌های گوناگون بر استفاده از حمل و نقل همگانی را توضیح داد و گفت: توسعه مسکونی پیرامون مراکز تسهیلات حمل و نقل همگانی باعث کاهش ۱۰ درصدی استفاده از خودرو‌های شخصی، توسعه تجاری پیرامون مراکز تسهیلات حمل و نقل همگانی موجب کاهش ۱۵ درصدی استفاده از خودرو‌های شخصی خواهد شد.

وی افزود: توسعه مسکونی در طول کریدور حمل و نقل همگانی موجب کاهش ۵ درصدی استفاده از خودرو‌های شخصی و در نهایت توسعه تجاری در طول کریدور حمل و نقل همگانی باعث کاهش ۷ درصدی استفاده از خودرو‌های شخصی خواهد شد.

سومین همایش توسعه مبتنی بر حمل و نقل امروز ۳۰ دی با هدف توسعه شبکه حمل و نقل همگانی در درون و برون شهری با حضور کارشناسان و دست اندرکاران حمل و نقل همگانی و شبکه ریلی در هتل المپیک تهران برگزار شد و تا فردا اول بهمن ادامه دارد.

در این همایش پنل های روش های تسریع در اجرای TOD وفضای کافی برای ایجاد آن و مسئله ترافیک کلان شهرها بررسی می شود .

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار