علیرضا تابش در ديدار مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: تنوع محصولات سينماى كشورمان ظرفيتى براى معرفى ايران معاصر به جهانيان است.

تاریخ انتشار:۱۳۹۶/۱۰/۰۳ - ۲۰:۱۳ کد خبر : 3878

محمدعلی کیانی، مدیرکل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، روز شنبه، دوم دي‌ماه با علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی ديدار و ضمن با اهمیت خواندن برنامه برگزاری هفته‌های فیلم ایران در خارج از کشور، بر تعامل و تجمیع ظرفیت‌های اين دو مرکز فرهنگى بر حضور موفق و با اثر بخشى بيشتر در حوزه سینما تأکید کرد.

وي افزود: حسب نقش و تأثیر گسترده سینما در مجموعه فعالیت‌های رایزنی‌هاى فرهنگى ايران و نقش محوری این فعالیت در برنامه‌های این اداره‌کل و رایزنی‌ها، تشکیل کارگروه همکاری‌های دوجانبه با بنیاد سینمایی فارابی جهت اجرایی كردن برنامه‌ها و امضای تفاهمنامه همکاری‌های مشترک در دستور كار سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامي قرار گرفته است.

کیانی با تأكيد بر ضرورت شناخت ذائقه و نياز مخاطبان در اقالیم سینمایی در نقاط مختلف جهان، تهیه و تدارک بسته‌هاى ویژه سينمايى جهت برنامه‌های سینمایی کشورهای هر منطقه جغرافیایی را نیز در این حوزه مؤثر و مفید خواند.

وى با اشاره به ظرفيت‌هاى سينما در بيان دستاوردهاى كشورمان طى چهار دهه انقلاب اسلامى گفت: انتخاب مجموعه فیلم‌هایی در حوزه زنان به منظور برگزاری هفته‌هاى فیلم با عنوان «زنان سینماگر ایران» با هدف معرفی چهره حقیقی بانوان هنرمند در افکار عمومی مخاطبان ضروری است.

كيانى در ادامه، با اشاره به نیازهای رایزنی‌های فرهنگی خاصه کشورهای صربستان، یونان، مالزی و بوسنی، هم‌افزایی و تجمیع ظرفیت‌های مشترک دو نهاد را راهكار مناسبي برای رفع محدویت‌های موجود در این حوزه عنوان كرد.

تابش، مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی نیز در این دیدار، با اشاره به همکاری‌های متنوع این بنیاد با رایزنی‌های فرهنگی ایران در خارج از کشور در سال‌هاى اخير، تجربه همكارى‌هاى مشترك بنياد فارابى و رايزنى‌هاى فرهنگى ايران در كشورهاى اسپانيا، آلمان، لهستان، بلغارستان، عراق و … در دو سال اخير را موفق دانست و بر روزآمدسازى رويدادهاى معرفى سينماى ايران در خارج از كشور تأكيد كرد.

وي به اجراى برنامه جامع سينما اشاره و حضور حداکثری سينماى ايران در بازار جهانی، عرضه آثار سینمایی در بسترهای جدید، دوبله و فروش فيلم به شبکه‌های تلویزیونی و حضور در بازارهاى جديد فيلم و جشنواره‌های منطقه و تقويت تولید مشترک را «پنج برنامه اصلی» بنیاد سينمايى فارابى در تقویم برنامه‌های اين بنیاد در سال جديد ميلادى عنوان کرد.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی با تأکید بر نقش سینمای نوین ایران در معرفی کشورمان گفت: سینمای ايران دستاوردهای عظیمی طی ۴ دهه اخیر و پس از انقلاب اسلامی برای کشور و مردم ما داشته است و بنیاد سینمایی فارابی وظیفه خود می‌داند در حوزه سینمای حرفه‌ای همکاری‌های سینمایی با کشورهای دیگر را گسترش دهد.

وي ادامه داد: در این مسیر، همکاری‌ سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و رايزني فرهنگي ايران در خارج از كشور می‌تواند شتاب دهنده و مؤثر باشد.

تابش همچنین، برگزاری نشست‌های مشترک سینمایی با حضور عوامل، فعالان و نهادهای سینمایی کشورمان با نهادها و  سینماگران دیگر کشورهای جهان را دیگر زمینه رشد و شکوفایی هرچه بیشتر صنعت سینمای ایران عنوان کرد.

وي شناسایی بازارهای جدید فیلم و سینما در جهان را از مأموریت‌های بنیاد سینمایی فارابی دانست و گفت: سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می‌تواند ارتباط سینمای ایران با مراکز سینمایی، تهیه‌کنندگان و شرکت‌های پخش و تولید فیلم در خارج از کشور را تسهیل کند و نسبت به زمینه‌‌سازی فروش محصولات سینمای ایران در تلویزیون‌های خارجی و شناسایی پتانسیل‌های تولید مشترک، همکاری لازم را با بنیاد سینمایی فارابی به عمل آورد.

تابش با بیان اهمیت و ضرورت اولویت‌بندی نیازهای سینمایی کشورهای مختلف بر آمادگی بنیاد سینمایی فارابی جهت همکاری مؤثر در تهيه بسته‌هاى ويژه سينمايى جهت عرضه در خارج از كشور تأكيد كرد.

وي تنوع محصولات سينماى ايران را فرصت و ظرفيتى براى معرفى ايران معاصر دانست و پيشنهاد داد: تدوين و گردآورى آثار شاخص سينمايى در سه حوزه «سينماى مقاومت» براي عرضه در کشورهای تحت تأثير گفتمان انقلاب اسلامى، «ايران و زبان فارسی» براي عرضه در كشورهاى آسياى مركزى و شبه قاره و علاقمندان به زبان فارسى و ايرانشناسى، «سينماى کودک و خانواده» با هدف معرفی الگوی زندگی اجتماعی، صورت پذيرد و اين فيلم‌ها در كشورهاى مختلف حسب نياز و علاقه مخاطبان خارجى با كيفيت مناسب به نمايش درآيد.

مدیرعامل بنياد سینمایی فارابی ضمن با اهمیت خواندن افزایش فرصت‌های اکران و نمایش فیلم‌های ایرانی در شبکه‌های تلویزیون، اینترنت و شناخت ظرفیت‌های سینمایی کشورهای مختلف گفت: با توسعه تعاملات مشترک می‌توان از ابزارهای جدید برای معرفی و نمایش فیلم‌های ایرانی در رسانه‌های عمومی همچون تلویزیون‌های دیگر کشورها استفاده کرد تا از این منظر هم مخاطبان خارجی و هم ایرانیان خارج از کشور از محصولات سینمای ایران بهره‌مند شوند و شاهد رشد کیفی و کمی محصولات سینمای ایران نیز باشیم.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار