یکی از مسافران همیشگی قشم به بندرعباس میگوید: سالها بود که برای انجام کارهای اداری مجبور بودیم با شناورهای غیراستاندارد به بندعباس برویم و بسیاری از مواقع سال هم به علت وزش باد و مواج بودن دریا، نمیتوانستم به کارهای خود برسیم.
عبدالله سفاری ادامه میدهد: تلف شدن حداقل دو تا چهار ساعت زمان به صورت رفت و برگشت روی اینگونه شناورها، معضلی بود که دیگر به آن عادت کرده بودیم و باور اینکه روزی این مشکل حل شود، از فکر ما خارج بود.
وی با اظهار تعجب از شنیدن رونمایی از شناور «آرام» که با سرعت بیشتر و در هر شرایط آب و هوایی میتواند این مسیر را طی کند، افزود: این خبر برای مردم جزیره مثل شنیدن خبر عید فطر در ماه رمضان است.
یکی از بانوانی هم که در حال پیاده شدن از پلههای شناور اسکله شهید ذاکری بود، میگوید: همیشه در مواقعی هم که شناور های بین قشم تا بندرعباس در حال حرکت بودند، به علت تکانهای شدید دچار حالت سرگیجه و ترس میشدم.
آمنه بازماندگان اظهار میکند: امیدوارم هر چه سریعتر این شناورها در خط دریایی قشم به بندرعباس راهاندازی شوند تا دغدغه مردم این خطه برای همیشه در سفر به بندرعباس و شهرهای ساحلی جنوبی کشور برطرف شود.
یکی از مردان مسنی هم که با لباس سفید قشمی و عصا در حال پیاده شدن از شناور است، میگوید: همین شناورها خیلی خوب هستند و خدا را شکر میکنم که نسبت به شناورهای ۳۰ سال پیش، کولر و سقف دارند.
عبدالله اسلامی در ادامه وقتی عکسها و فیلم های شناور جدید آرام را در دست خبرنگار ایسنا میبیند، با تعجب میگوید: باورم نمیشود که روزی زنده باشم و سوار این شناورها از قشم تا بندرعباس را سفر کنم.
وی در حالی که پشت سر هم صلوات میفرستد و شکر خدا میکند، می گوید: خدا به مردان این سرزمین قوت بدهد که برای مردم این خطه تلاش میکنند و امیدوارم خدا همیشه پشت و پناهشان باشد.
در این میان اما سخنان مسئولین هم شنیدنی است؛ آنهایی که فعل خواستن را در تار و پود خود معنا کردهاند و برای توسعه صنایع دریایی، خدمت به مردم، جلوگیری از خروج ارز از کشور و بهبود رونق اقتصادی و گردشگری منطقه تلاش میکنند.
مدیرعامل شرکت آرام شناور کیان قشم نیز میگوید: کشتی آرام به همت مهندسان داخلی با گنجایش ۱۰۰ تا ۵۰۰ مسافر در ۵۵ مترطول، عرض ۱۴ متر و ۱۰٫۵ متر ارتفاع با شعار «فناوری ملی برای رفاه ملی» تولید انبوه میشود.
محمدرضا زمانی، ادامه میدهد: این شناور آلومینیومی علاوه بر سرعت بالا (۲۸ نات) یا ۵۱ کیلومتر بر ساعت میتواند مسافران مسیر قشم و بندرعباس را در مدت زمان ۱۵ تا ۲۰ دقیقه به مقصد برساند.
او، از بدنههای باریکی که در دو طرف شناور هارث نصب میشود به عنوان ویژگی خاص این شناور برای حرکت در شرایط مواج دریا نام میبرد و میافزاید: ساخت شناورهای هارث بر مبنای گونههای مختلف بین ۱۳۰ تا ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه دربردارد.
زمانی با شاره به اینکه ساخت هر فروند شناور هارث به ۹ ماه زمان نیاز دارد، اضافه میکند: علاوه بر سرعت بالای کشتی آرام، کاهش مصرف سوخت تا حدود ۷۰ درصد شناورهای هم وزن، امکان دریانوردی تا فورس ۶ و دریامانی تا فورس ۷ را نیز دارد.
به گفته وی، با این ویژگی نه تنها خطوط مسافری خلیج فارس در روزهای مواج دریا تعطیل نخواهد شد، بلکه امکان سفر دلپذیر در آبهای سرزمینی برای توسعه گردشگری دریایی فراهم میشود.
زمانی اظهارامیدواری میکند که پس از ایجاد خط دریایی مسافری قشم – بندرعباس و خط گردشگری قشم – کیش، در گامهای بعدی خط کشتیرانی قشم – چابهار و خط ویژه گردشگری آبادان – چابهار ایجاد و شعار فناوری ملی برای رفاه ملی بطور کامل محقق شود.
مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم نیز میگوید: شناور سازان جزیره قشم در یک دوره تنفس دو ساله میتوانند بخش اعظم نیاز کشور به شناورهای صیادی، مسافری، گردشگری و … را تامین کنند.
جهانگیر مجیدی ادامه می دهد: ۲۰ شرکت شناورسازی در منطقه آزاد قشم با بیش از ۲۰۰ میلیارد ریال سرمایهگذاری فعالیت میکنند که ۵۳۰ نیروی کار به طور مستقیم و ۱۱۰۰ نیروی کار هم به طور غیرمستقیم با این مراکز صنعتی در ارتباط هستند.
به گفته مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم، از ابتدای سال ۹۶ تا کنون ۳۷ فروند انواع شناور به ارزش هشت میلیون و ۷۰۵ هزار دلار در شرکتهای شناورسازی جزیره قشم ساخته شده است.
او با اعلام اینکه ۹۰ فروند شناور دیگر هم در شرکتهای شناورسازی قشم در حال ساخت است، میافزاید: در این مراکز صنعتی شناورهای لندینگ کرافت از ۳۰۰ تُن تا یکهزار تُن هم ساخته میشود که تاکنون هشت فروند از این نوع شناورها تولید شده است.
مجیدی بیان میکند: شرکت آرام شناور کیان قشم ماه گذشته چهار فروند شناور کاتاماران با کاربری پشتیبانی که در ردیف پیشرفتهترین شناورها در این نوع است را با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار تولید و به خریداران تحویل داد.
او همچنین از تولید آمبولانس دریایی با طراحی کاملا ایرانی با آخرین فناوری روز دنیا در شرکت مد کندآلو نیز به عنوان یکی دیگر از توانمندیهای سازندگان شناور در قشم نام میبرد و اضافه میکند: این آمبولانس دریایی از طرف شرکت سازنده برای ارائه خدمات درمانی به شبکه بهداشت و درمان قشم اهدا میشود.
مدیر کل صنعت، معدن و تجارت سازمان منطقه آزاد قشم، یادآور میشود: شهرک صنایع دریایی قشم با اختصاص زمینی به مساحت ۲۸۰ هکتار در شمال شرق جزیره قشم و با هدف ساخت انواع شناور و خدمات تعمیراتی برای شناورهای تا ۱۰ هزار تُن ساخته میشود.
او از مجاورت این شهرک دریایی با آبهای استراتژیک تنگه هرمز، استفاده از ظرفیتهای منطقه آزاد قشم، ارائه خدمات هتلینگ، کترینگ، اشتغال ۲۵۰۰ نیروی کار به طور مستقیم، بازار مناسب صنایع دریایی با توجه به برنامههای توسعه صنعت در این جزیره و اشتغالزایی مناسب که حداقل دو برابر بخشهای دیگر صنعت است به عنوان مزیتهای این شهرک در قشم نام میبرد.
مجیدی تاکید میکند: با راهاندازی این شهرک ۲۰ درصد از اقتصاد ساخت تعمیر شناورهای گذری از تنگه هرمز در یک سال اول به رقمی معادل ۶۰۰ میلیون دلار میرسد.