بالاخره طرح سهميه بندي بنزين در مجلس شوراي اسلامي اعلام وصول شد. بر اساس اين طرح پيشنهاد شده است که به هر ايراني روزانه يک ليتر بنزين تخصيص داده شود.

تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۱۱/۰۳ - ۰۹:۵۰ کد خبر : 19361

بر اساس این موضوع راه مردم به گفت و گو با آقای حاتمیان نماینده مجلس شهرستان درگز پرداخت که ماحصل آن به شرح ذیل می باشد:
سهمیه بندی بنزین چه اثرات مثبتی در حل معضلات شهری دارد ؟
دقیقا نمی دانم کدام قاعده اجرا خواهد شد اگر بگویند که برای هر نفر سهمی لحاظ می کنند که دیروز این صحبت مطرح بود مثلا بگویند در هر ماه نفری ۳۰لیتر نیاز دارد چه ماشین داشته باشد چه نداشته باشد کسی که ماشین نداشته باشد یارانه را بگیرد و کسی که ماشین دارد ۳۰ لیترش را مصرف کند یا روشی که ما می گوییم. هر ماشینی در هر ماه فرض کنید ۷۰ لیتر سهمیه آن باشد و اضافه مصرف را باید آزاد خریداری کند.

.صرف نظر از تمام این مسائل این که چه راهکاری در نهایت اتفاق خواهد افتاد بنده معتقدم من که الان ماشین دارم از بنزین یارانه ای استفاده می کنم و بعضی که وضعشان از ما بهتر است دو یا سه ماشین یا بیشتر در یک خانواده شان دارند آنها از یارانه کسانی که ماشین ندارند استفاده خواهند کرد ؛دولت باید آنها را به یک طریق ببیند و به این شکل نباشد؛ من که ماشین دارم از بنزین ارزان استفاده کنم ومداوم هم استفاده کنم و خیابان را هم اشغال کنم و آلودگی هم ایجاد کنم ولی یک فرد روستایی با گران شدن بنزین کرایه آژانسش چهار برابر شود و از هیچ طریقی هم جبران نشود .من معتقدم که بنزین ملی است ؛یارانه هم ملی است و حمایت دولت هم ملی است و همگان باید در این قضیه سهم داشته باشند.

اثرات سهمیه بندی بنزین و درآمدهای دولت را چگونه میبینید؟
در درآمدهای دولت هم قطعا تاثیر دارد وقتی سقف را محدود کردند و از آن محدودیت کسی عبور کرد پول بیشتری بدهد قطعا بخشی از درآمد دولت هم تامین می شود.
من معتقدم که بنزین اگر مصرفش محدود شود البته از یم محدوده مشخصی به بالا که باید محدود شود تاثیر مثبتی در کاهش
آلودگی هوا دارد.
وسایل حمل و نقل عمومی رونق پیدا می کند و عدالت اجتماعی ایجاد می شود و آن روستایی و آن خانواده ای که وسیله نقلیه ندارد بهتر از قبل می تواند از وسیله عمومی سازماندهی شده استفاده کند .من معتقدم در کل بهتر از این حالت رها کردن قضیه است.

طرح مجلس برای
اعطای بنزین به هر ایرانی
عضو هیئت رئیسه مجلس از ارائه طرحی درباره بنزین خبر داد که طبق آن دولت موظف است به هر ایرانی دارای کد ملی به جز ساکنین خارج از کشور بنزین به قیمت سال۹۷ اختصاص دهد.
طرح مجلس برای اعطای بنزین به هر ایرانی امیرآبادی فراهانی عضو هیئت رئیسه مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، از ارائه طرحی درباره بنزین خبر داد که طبق آن دولت موظف است به هر ایرانی دارای کد ملی به جز ساکنین خارج از کشور بنزین به قیمت سال۹۷ اختصاص دهد.
وی افزود: قرار است، این پیشنهاد به تبصره ۱۸ بودجه ۹۸ الحاق خواهد شود.
متن این پیشنهاد به شرح ذیل است:
۱. دولت موظف است به هر ایرانی دارای کد ملی بجز ساکنین خارج کشور معادل ۲۴ لیتر بنزین به قیمت سال ۱۳۹۷ برای استفاده از بنزین به طور ماهانه به کارت سوخت سرپرست خانوار
اختصاص داده شود.
۲. قیمت بنزین خارج از این سهمیه برمبنای ۹۰ درصد قیمت فوب خلیج فارس (با نرخ تسعیر سامانه نیما) محاسبه خواهد شد.
۳. در صورت عدم مصرف سهمیه سوخت، افراد می‌توانند اعتبار خود را از طریق سامانه و دستگاه‌های شتاب ATM به افراد دیگر واگذار نمایند و در غیر این صورت در انتهای هر ماه اعتبار باقیمانده در کارت به شرکت ملی پالایش و پخش واگذار و معادل ریالی آن (مطابق نرخ متوسطه ماهانه بنزین آزاد – قیمت پایه بنزین) در کارت‌های بانکی واریز و قابل برداشت خواهد بود.
۴. دولت موظف است برای حمایت از خودرو‌های خدمات عمومی بنزینی مانند، تاکسی‌ها (اعم سنتی و اینترنتی)، وانت‌ها و آمبولانس در سه ماه اول سال سهمیه مکفی متناسب با پیمایش آن‌ها اختصاص دهد. در فاصله زمانی این سه ماه، خودرو‌های خدمات عمومی باید با استفاده از تسهیلات بند «۶» این تبصره نسبت به دوگانه سوز کردن خودروی خود اقدام نمایند. بعد از این تاریخ سهمیه خودرو‌های عمومی
حذف خواهد شد.
۵. مابه‌التفاوت درآمد حاصل از فروش بنزین تولید شده در داخل و بنزین صادراتی به ردیف .. واریز شده و صرفاً جهت کمک به حمل‌ونقل عمومی، دوگانه‌سوز کردن خودرو‌ها و اشتغال اختصاص می‌یابد. عملکرد این بند هر سه ماه به مجلس شورای اسلامی و مردم ارائه می‌شود.
۶. منابع حاصل صرفاً بابت امور زیر اختصاص می‌یابد:
· ۲۰ % از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود ۴ % با اولویت وانت‌بار‌ها و تاکسی‌ها (اعم از اینترنتی و سنتی) به مالکان خودرو‌هایی که طی سال ۱۳۹۸، خودروی خود را دوگانه‌سوز نمایند، اختصاص می‌یابد. تسهیلات پرداختی بابت دوگانه‌سوز کردن خودرو‌های صرفاً با هر بار سوختگیری در جایگاه‌های سی‌ان‌جی مستهلک شده و در صورت عدم استفاده از سی‌ان‌جی، سود تسهیلات ارائه شده با حداکثر سود شبکه بانکی محاسبه خواهد شد.
٢٠ % از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود ۴ % برای خریداران خودرو‌های پایه گاز‌سوز و دوگانه‌سوز با ظرفیت باک بنزین محدود (کمتر از ۱۵ لیتر) از خودروساز‌های داخلی اختصاص می‌یابد.۶۰ % از منابع حاصل از این بخش به پرداخت تسهیلات با سود ۴ % به شهرداری‌ها بابت؛ خرید اتوبوس‌های حمل‌ونقل عمومی کم‌مصرف (با اولویت برقی و گاز‌سوز) و توسعه ناوگان مترو و اشتغال اختصاص می‌یابد.
آیین‌نامه این تبصره توسط سازمان برنامه و بودجه تهیه و به تصویب هیئت وزیران می‌رسد. سازمان برنامه و بودجه موظف است گزارش عملکرد این تبصره را هر سه ماه به مجلس شورای
اسلامی ارائه دهد.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار