آتنا امراللهی، راه مردم؛ آسیب وارده به بنگاه های اقتصادی به ویژه صنعت خودرو سازی از طریق بروکسی های اداری ، تاخیر در تصمیم گیری ها و مسائل گمرکی و بانکی بسیار بیشتر از تحریم های خارجیبوده است .

تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۹/۳۰ - ۲۰:۲۵ کد خبر : 16050

دوتن از کارشناسان ارشد صنعت خودرو در گفتگو با خبرنگار ما با اعلام این مطلب به تحریم های دوره های قبل اشاره نموده و می گویند: تحریم های فعلی با تحریم قبلی تفاوتهایی دارد به طوریکه در دوره های قبلی همکاری نهادها و ارگانهای دولتی با بنگاههایی که درگیر تحریم بودند بسیار بهتر بود و مسائل گمرکی و مالی با سرعت مطلوبتری انجام میشد .
مهندس سعید مدنی صاحب نظر صنعت خودرو و مدیر عامل اسبق شرکت سایپا ؛ به بروکراسی های فعلی اشاره می کند و می گوید : در دوره های قبلی دولت سعی میکرد به یک شکلی کمک نموده و مشکلات داخلی را با سرعت بیشتری از جمله مسائل گمرکی، بانکی،نقل و انتقال پول و … مرتفع کند.
وی با تاکید بر اینکه خودرو سازان چندین دهه تجربه تحریم ها را در کارنامه خود دارند لذا مسیر عبور از تحریم ها را به خوبی می دانند ولی متاسفانه مشکلات داخلی و تعلل در تصمیم گیریها از جمله تاخیرهای طولانی در واردات قطعات و معطلی در گمرکات به خاطر عدم تصمیم گیری بانکها درباره مابه التفاوت نرخ ارز ، به این بخشها ضربه می زند.


وی در ادامه افزود : اگر قرار است دولت ثبات در قیمت خودرو ایجاد کند و به مشتریان هم فشار وارد نشود ،باید مابه التفاوت رشد نرخ ارز را متقبل شده و هزینه ها را از جیب خودرو سازان پرداخت نکند .
وی افزود : علیرغم گذشت ماه ها از افزایش نرخ ارز هنوز خودروسازها در بلاتکلیفی بوده و قیمتها تعیین و تثبیت نشده اند .
این صاحب نظر صنعت خودرو ؛ از کاهش ارزش نقدینگی خودروسازان به یک سوم گلایه می کند و گفت : این مبلغ از جایی تامین نشده و خودروسازان برای پاسخگویی به هزینه های سرسام تحمیلی ناشی از تغییرات نرخ ارز و کندی متولیان گمرکی و مالی کشور ناگزیر به استفاده از تسهیلات مالی هستند که آنهم در این شرایط مزید بر علت شده و با بلعیدن مبلغ فروش و سود، آنها را در حاشیه زیانهای سنگینی قرار داده است .دکتر امیر حسن کاکایی عضو هیات علمی دانشکده موسسه خودرو دانشگاه علم و صنعت ایران در خصوص بررسی تحریم ها و اثر آن بر صنعت خودرو گفت : دوره اول تحریمها به گونه ای بود که صنعت خودروسازی برای راه اندازی خط تولید نیاز به یک پروسه حداقل ۲ساله نیاز داشت لذا در آن زمان در سال اول مشکلات زیاد بود، ولی با تلاش مدیران صنعت خودرو سازی در سال دوم به تدریج مشکل قطعات و از سال سوم به بعد به آرامی مشکلات کیفی نیز حل شد بطوریکه در سال اول مشکلات تولید بوجود آمد و در سال دوم روند تولید و سپس مبحث کیفیت و سایر مسائل به روال عادی باز گشت تا اینکه به برجام رسیدیم .
وی افزود: وقتی برجام اتفاق افتاد یک سری سرمایه گذاری های جدید در کشور کلید خورد، که بیشتر در صنعت خودرو سازی نمود یافت و کم کم داشت به سمت شبکه های تامین نیز می رسید که متاسفانه با تحریم های یک جانبه آمریکا در سال جاری مواجه شدیم .درتحریم فعلی که آمریکا بطور یک جانبه برجام را لغو کرده است از نظر قانونی همه کشورها در کنار ما هستند .
کاکایی گفت : در شرایط حاضر و در مجموع کار با مشکلات جدیدی مواجه هست ولی شبکه های تامین با تکیه بر تجارب قبلی با وضعیت موجود کنار آمده اند لذا تولید همانند تحریم های دوره اول با مشکل حاد مواجه نشده است، هرچند که شرکتهایی مثل رنو یا پژو که ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری مستقیم کرده بودند تحت تاثیر تحریم جدید بازار ایران را ترک کردند.
وی عملکرد صنعت خودرو را تا این لحظه در مواجهه با تحریم ها مطلوب ارزیابی کرد و گفت : توقع از خودروسازان جهت خرید و انبار نیازها برای یکسال صحیح نیست چرا که این توقع برای هیچ صنعت خودروسازی به لحاظ نقدینگی و سرمایه گذاری مقدور و اقتصادی نمی باشد.
وی گفت: دولت از اردیبهشت ماه به پیشواز تحریم ها رفت و مشکلاتی نظیر افزایش نرخ ارز رخ داد که در پی آن در گمرکات تنشی ایجاد شد و در حوزه قیمت گذاری شاهد مشکلات عدیده بوده و هستیم و صنعت خودرو بلاتکلیف مانده و با این وضعیت نتیجه ای جز ورشکستگی پیش روی خود می بینند .وی گفت : ما دو خودروسازی اصلی داریم که گوش به فرمان دولت هستند و یک زیان چند هزار میلیاردی را متحمل شده اند ولی مابقی خودروسازها این کار را نمی کنند ، لذا دولت در برهه اصلی فعلی با رفتن به پیشواز تحریم ها، در تلاش برای مدیریت تقاضای ارز بود که متاسفانه بد عمل کرد و اگر وزارت صنعت بهتر عمل میکرد شاید این مشکلات ایجاد نمی شد ولی وزارت دارایی هم بی نقش نبود و در کلان قضیه و عام ، دولت مقصر بود بالاخره همه اینها تحت فرامین دولت هستند .وی افزود: دولت در پی خود تحریمی نبود و می خواست ارز را مدیریت کند که متاسفانه از تجارب قبلی به درستی بهره نگرفت و مدیریت ارز تبدیل به تنش در بازار ودر نهایت به چالشی بزرگ برای تولید کنندگان به ویژه خودرو سازان شد.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار