ضوابط فعاليت بازارگاه‌هاي الكترونيكي بليت مسافري بين‌شهري از سوي معاون وزير و رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي به ادارات كل راهداري و حمل و نقل جاده‌اي سراسر كشور ابلاغ شد.

تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۵/۰۲ - ۱۶:۲۱ کد خبر : 10365
محسن حاجي‌اسماعيلي مديركل دفتر حمل‌ونقل مسافر اين سازمان با بيان اين خبر اظهار داشت:
به منظور بهبود محيط كسب و كار و استفاده از ظرفيت‌هاي كشور در حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات در بخش خصوصي و با هدف تسهيل تهيه بليت مسافرت‌هاي بين‌شهري، كاهش مراجعات حضوري و رعايت حقوق مسافران و شركتهاي حمل و نقل مسافري و ديگر ذينفعان ضوابط فعاليت بازارگاههاي الكترونيكي بليت مسافري بين شهري تدوين و از سوي رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ابلاغ گرديد.
حاجي اسماعيلي با بيان اين كه در اين ضوابط امكان فعاليت و شكل گيري بازارگاه‌هاي الكترونيكي فروش بليت با اخذ مجوز از سازمان متبوع فراهم گرديده است، افزود: متقاضيان تأسيس اين بازارگاهها مي‌توانند با مراجعه به كانون انجمن‌هاي صنفي شركتهاي مسافربري و أخذ معرفي نامه از كانون و همچنين پس از أخذ مجوز نماد الكترونيك از مركز توسعه تجارت الكترونيك وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت به سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي مراجعه و پس از احراز شرايط ابلاغي نسبت به اخذ مجوز نهائي اقدام نمايند.
وي خاطرنشان كرد: گسترش روزافزون فروشگاه‌هاي مجازي، ورود آنها به جريان داد و ستد در بازار داخلي و ارائه كالاها و خدمات گوناگون از طريق اينترنت، ضرورت ساماندهي و قانون‌مند نمودن فعاليت و نظارت بر آنها را ايجاب كرده و در حال حاضر بسياري از سايت‌ها در فضاي مجازي نسبت به فروش بليت‌هاي مسافرت جاده‌اي اقدام مي‌‌كنند كه با عدم رعايت حقوق مسافران و همچنين عدم رعايت حقوق شركتهاي حمل‌ونقل موجب نا‌هماهنگي‌ها و بروز نابسامانيهائي در اين بخش گرديده است‌.
مديركل دفتر حمل و نقل مسافر با اشاره به اهميت ضابطه‌مند شدن اين خدمات، اظهار داشت: با نگاهي به فضاي مجازي در حوزه فروش بليت هاي مسافرتي مشاهده مي‌شود كه انواع فروشگاههاي اينترنتي وجود دارند كه مشخص نيست كدام يك قابل اعتماد بوده يا كداميك نسبت به ديگري برتري دارند درحال حاضر با توجه به تغيير ذائقه مردم و تمايل براي خريدهاي غيرحضوري كه اتفاقاً يكي از سياست‌هاي سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌اي در بخش مسافري هم به حساب مي‌آيد، تمايل و تقاضا براي خريدهاي اينترنتي روبه افزايش است و در اين شرايط بسياري از فروشگاه‌هاي اينترنتي بدون اينكه مجوزي در اين زمينه داشته باشند در فضاي مجازي فعاليت مي‌نمايند كه در صورت تضييع حقوق مسافران معلوم نيست آنان به كجا بايد مراجعه نمايند.
وي افزود: علي‌الاصول اگر قرار بر فعاليت اينگونه فروشگاه‌ها باشد بايد در چار چوب ضوابط و مقررات فعاليت داشته باشند. اين افراد بايد شناخته شده و مطمئن باشند و مورد نظارت و پايش قرار گيرند تا مردم را مورد سوءاستفاده و كلاهبرداري قرار ندهند.
حاجي اسماعيلي همچنين بيان كرد:  در همين راستا با الزامي شدن صدور مجوز براي فعاليت سايت هاي تجاري فروش بليت اينترنتي، نظارت بر رفتار و نحوه فعاليت آنان ممكن خواهد شد و اشتباهات رخ داده از اين طريق نيز قابل پيگيري است.
مديركل دفتر حمل‌ونقل مسافر گفت : همچنين به علت ثبت نشدن سايت‌هاي موصوف و نداشتن مجوز، آمار دقيقي از ميزان فعاليت و تخلفات آنان و اشتباهات صورت گرفته نيز در دسترسي نمي‌باشد به همين علت به منظور ايجاد امنيت در فضاي مجازي، نظارت بر روند فعاليت اينگونه سايت‌ها و امنيت خريد از آنها نماد الكترونيك و پروانه فعاليت اعطا مي‌شود.
وي يادآور شد: در سال ۱۳۸۸ از طرف وزارت بازرگاني آئين‌نامه أخذ مجوز فعاليت در محيط مجازي صادر و ابلاغ گرديده است كه اين آئين‌نامه تاكنون به عنوان مرجع، مورد استناد قرار گرفته است. در حوزه كسب‌وكارهاي آنلاين به دو دسته مجوز نياز است، اول مجوزهاي عمومي كه نمونه بارز آن نماد الكترونيك و دسته دوم مجوزهاي اختصاصي هر صنف مي‌باشد. ضوابط بازارگاه‌ها كه اخيراً توسط رئيس سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي ابلاغ شده است، همان مجوز اختصاصي بخش حمل‌ونقل است كه متقاضيان مي‌بايد علاوه بر نماد الكترونيك نسبت به أخذ آن اقدام نمايند.
شايان ذكر است كه اين ضوابط با همكاري دفاتر حمل‌ونقل مسافر و فناوري اطلاعات و ارتباطات تهيه و تدوين گرديده است و صدور و لغو مجوز هاي موضوع اين ضوابط نيز بر عهده كميسيون مشتركي متشكل از دفاتر ياد شده و دفتر حقوقي سازمان خواهد بود.
گفتني است متعاقب ابلاغ اين ضابطه، يك دستورالعمل اشتراك فروش بليت نيز به شركتهاي مسافربري ابلاغ خواهد شد كه در حال حاضر در دست تدوين بوده و سبب تسريع در اجراي اهداف سازمان در اين زمينه مي‌شود.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار