مینا سوزنیار کارشناس ارشد دفتر معاون وزیر:
پست ماندگارترین  و مطمئن ترین وسیله ارتباطی برای تعامل بشر بوده و هست. در واقع در بستر پست بود که  مکاتبات و نامه های سران، دانشمندان و مردم تمدن های مختلف توانستند دامنه ای از  فهم و تجربه خود را به اشتراک گذاشته و رفته رفته  عرصه های دیگر نیاز بشر به ارتباطات را به کمک سایر ابزارها از جمله خطوط حمل و نقل تسهیل کنند.

تاریخ انتشار:۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۱۵:۱۲ کد خبر : 97835

راه مردم / پست قلمرویی دارد به گستره گیتی که حتی فناوری های الکترونیکی نیز بعضاً به آن راهی ندارد به عبارت دیگر برخی از مکان ها در جهان وجود دارد که در کمال تعجب امکان برقراری ارتباطات الکترونیکی در آن فراهم نیست ولی مبادلات پستی آن برقراراست .

درجامعه امروزی و قرن حاضر ، ارتباطات در سایه سرعت و کیفیت حرف اول را میزند. در ارتباطات مختلفی که بین جوامع انسانی برقرار می شود علاوه بر کیفیت و امنیت، سرعت است که نقش تعیین کننده ای را ایفا می کند. صنعت پست مخصوصا پست خارجی جایگاهی در اقتصاد و تجارت دارد به طور کلی می توان گفت پست به صورت بالقوه قادر است با همکاری مراجع وسازمان های مطرح بین المللی مانند سازمان ملل متحد ،یونسکو و … در راستای تقریب فرهنگ ملل، گام بسیار موثری بردارد.

پست قادر است به کمک شبکه قدرتمند ارتباطی خود در سطح داخلی و خارجی، در قالب تسهیل اطلاع رسانی و مسائلی مانند فرهنگ ، آداب و رسوم ، مسائل جمعیتی ، اقتصادی ، جغرافیایی ، علم و تکنولوژی و..  کشورهای مختلف را به کمک سفارتخانه های کشورهای مورد نظر ، به اطلاع شهروندان برساند

صنعت پست به عنوان عنصری فعال در عرصه بین المللی تابع همین شرایط است. پست در دنیا هیچ محدودیتی را بر نمی تابد، بازار عرضه و تقاضای آن در عرصه بین المللی همچنان فعال و پا برجا است. شرکت ملی پست به صورت رسمی با هیچ تحریمی در کل دنیا مواجهه نیست و پست های دولتی کمتر متاثر از این تحریم ها هستند.

با وجود تحریم های ظالمانه بین المللی و تاثیر تحریم های آمریکا بر صنعت پست ایران و محدودیت خطوط هوایی به کشورمان، پست ایران در عرصه بین المللی خوش می درخشد وهمچنان حرف اول را درمیان کشورهای منطقه می زند

قلمرو یکپارچه پستی ایران باعث شده شرکت ملی پست درگاه منحصر به فرد ارتباط تک تک ایرانیان با تمامی شهروندان دنیا باشد و تصمیمات سیاسی نتواند آن را  تهدید کند.

در واقع شاخص یکپارچه توسعه پستی، نشان دهنده مسیر حرکت پست کشورها به سمت پیشرفت و کارایی زیرساخت های پستی هر کشور است.

مرسولات پستی در سراسر دنیا گردش آزاد را تجربه می کند و هیچ مانعی به صورت رسمی و قانونی وجود ندارد و عمده ترین مشکلی که با آن مواجه هستیم در خصوص محدودیت خطوط پروازی است.

زیر چتر تلاش هایی که طی این چند سال گذشته با کار جهادی و روحیه ایثارگرانه درعبور از بحرانهای به وجود آمده، در سال۲۰۱۹میلادی (۹۸ شمسی ) شرکت ملی پست جمهوری اسلامی توانست رتبه سی ونهم جدول ارزیابی ، توسط اتحادیه جهانی پستی در شاخص یکپارجه توسعه پستی در بین ۱۷۲ کشور عضو اتحادیه پستی جهانی را بدست آورد ، به این معناست که شرکت ملی پست ایران جزو ۳۹پست برتر دنیاست که روند رو به رشدی را به ویژه در بحث ارایه خدمات مبتنی بر فناوری دارد و در حال حاضر نیز رتبه نخست منطقه را در اختیار دارد.

همچنین در شاخص سطح دسترسی به ویژه در مناطق روستایی و کمتر توسعه یافته موفق شده در رده رتبه‌های برتر جهان قرار بگیرد.

از جمله موفقیت های قابل توجه دیگر ، بهبود کیفیت خدمات پست عادی خارجه (GMS) می باشد. دستاوردهایی که در راستای بهبود کیفیت این گروه از مرسولات بدست آمد ، شامل سیر مرسولات خارجه از ابتدا تا انتها (End To End) و مدت زمان سیر مرسولات عادی به صورت انتخابی توسط نمایندگان منتخب اتحادیه نشان گذاری شد و به کمک تکنولوژی RFID  و نصب آنتن های کنترلی GMS در استان‌های تهران، اصفهان، خراسان رضوی مورد پایش و ارزیابی قرار گرفت . مجموعه این اقدامات منجر به دریافت گواهینامه S42 ( استاندارد آدرس نویسی ) برای دومین بار شد، این گواهینامه به مدت سه سال اعتبار دارد.

از دیگر موفقیت های پست بین الملل می توان به آزمون GMS (استاندارد جهانی بررسی کیفیت مدت سیر مرسولات ) اشاره کرد. کسب امتیاز ۷/۸۸ درصدی که بالاتر از میانگین جهانی است نشان می دهد ایران در  شاخص بررسی کیفیت مدت سیر مرسوله شامل کلیه فرایند مرسولات وارده شامل مدت زمان حمل و نقل، مدت زمان پردازش و مدت زمان توزیع، وضعتیت مطلوبی دارد.

کسب دستاوردهای پی در پی ، این انگیزه را در مدیران وتصمیم سازان شرکت ملی پست به وجود آورده که به روند توسعه کمی و کیفی خدمات پست در عرصه داخلی و بین المللی ادامه دهند. ایجاد بستر گسترش خرید و فروش های اینترنتی بخشی از این خدمات می باشد، زیراکه کشورهای توسعه یافته و صنعتی در تغییر فضای کسب و کار خود کمتر به دنبال جابجایی مرسولات و کالاهای حجیم و سنگین هستند و بیشتر به ارسال این گروه از مرسولات تمایل دارند. بهره گیری از این تجربه می تواند همچنان پیشران درخشش پست جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی باشد.

 

مینا سوزنیار کارشناس ارشد دفتر معاون وزیر، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت ملی پست

 

 

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار