سواد رسانه‌ ای در مفاهیم میانی ؛

سواد رسانه‌ ای را در سه سطح عمومی، میانی و پیشرفته تقسیم می کنیم و در دوشماره  گذشته هم در این خصوص مطالبی گفته شد . در این بخش مفاهیم میانی سواد رسانه ای را مورد بحث و بررسی قرار می دهیم . مفاهیم میانی تجزیه و تحلیل مغز مخاطبین از معانی و مفهوم در بخش تصاویر عکس ها و فیلم ها و حتی ادبیات مورد استفاده در رسانه ها گفته می شود. پردازش مغز انسان از تصاویر و کلمات متفاوت است. تصاویر در قسمتی از مغز که احساسات و غرایز قوی تر است می توانند وجود داشته باشند. اما نوشته‌ها و زبان گفتمان در بخشی دیگر از مغز که علت‌ها در آن پنهان می شود مورد تحلیل قرار می گیرد. البته به همین دلیل است که آگهی‌های تجاری و  بازرگانی خیلی نافذتر از معرفی و تبلیغ در چاپ عمل می کنند.

تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۴/۱۶ - ۲۰:۱۴ کد خبر : 8694

مهدی سیفی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی

از اینرو باید  به این نکته مهم اذعان داشت که تاثیر گسترده محصولات رسانه ها مانند فیلم‌ها، عکس های خبری و مفهومی ، موسیقی و غیره و نیز در بخش دیگری که این روزها مخاطبین و مشتریانی زیادی در نزد مردم با هر تفکری دارد و آنهم انواع بازی‌های دیجیتالی است و به وسیله رسانه های اجتماعی ارائه می شود که البته تاثیر مستقیم بر استفاده کنندگان که عموما بچه ها و خردسالان هستند بیش از پیش می گذارد. همه این موارد و موضوعات از این دسته در بخش ناخودآگاه مغز انسان صورت می‌گیرد و در هنگام خواندن متن یک روزنامه یا مجله خصوصا عکسها و تیترها ذهن ها درگیر انواع رسانه ها می شوند. و این در حالی است که  با هدف قرار دادن احساسات که عموما عواطف انسانها را هدف خود قرار می دهند می توانند قوی‌ترین تاثیر را داشته باشند. کلیه پیام های رسانه ای با استفاده از تکنیک‌های خاصی که مبتنی بر سیاست رسانه ها در نظر گرفته می شود (مانند زاویه‌ی دوربین، جلوه‌های ویژه، ترفندهای نورپردازی، موسیقی و بسیاری از محتواهای دیگر) می‌تواند مخاطبین را چنان دست خوش تغییرات قرار دهد که تاثیر عاطفی آن بصورت فزاینده ای افزایش یابد. اثرات استفاده از محصولات رسانه‌ها بر افکار، روحیه و حتی جسم افراد بسیار زیاد است.بطورمثال در فیلم های سینمایی که معمولا آسیب های اجتماعی را به تصویر می کشند و یا محتوای انواع موسیقی در تیتراژ فیلم ها و سریال ها اگر راهکار برطرف کردن  معضلات در جامعه عنوان نگردد تاثیرات منفی خود را از قبیل  یاس و نومیدی به بیننده در جامعه القاء خواهد شد.و یا بخش دیگر ،در مطبوعات و  روزنامه ها ، مجلات تخصصی و عمومی بصورت هقته نامه ، دوهفته نامه ، ماهنامه ها، فصل نامه ها  در روزانتشار و توزیع آنها در محتوای رسانه ای از قبیل عکس ها و تیترها در صفحه اول که با توجه به سیاست گذاری کلی تعریف می شود مخاطبین خود را به هر سمت و سویی بخواهند هدایت می کنند. حال باید گفت  پیام‌ها در  رسانه‌ ها به طور مستقیم روی افراد تاثیر می‌گذارند، و تاثیر پذیری آن را بطور غیر مستقیم بر تغییر رفتار ،گفتار و روح و جان مخاطبین را می توان به وضوح مشاهده کرد که بروز همین رفتارهای تاثیر پذیر از انواع رسانه ها ، دقیقاً به طور غیرمستقیم بر روی خانواده ها ، دوستان و جمع های کوچک و بزرگ در جوامع تاثیرات شگرفی می گذارد. بنابراین برخی اثرات رسانه‌ها بطور مستقیم و غیرمستقیم را ما باید بتوانیم با درک و فهم درست و منطقی پیام ها خبلی تحت تاثیر قرار نگیریم .زیرا موجب تغییر رفتار متناسب با انواع پیام رسانه ها شده و راه و مسیر زندگی مخاطبین را از خود بودن جدا می کند.

 

 

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار