مهدی سیفی – کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی
ارتباط بین افزایش سواد رسانه ای و جنگ روانی؛
در سالهای نه چندان دور گذشته که اطلاعات و آگاهی مخاطبین به واسطه رسانه ها رشد بسیاری کرده‌ و به نوعی، انفجار اطلاعات رخ داده‌است، دیگر جنگ روانی یک امر عادی محسوب نمی‌شود، بلکه جنگ نابرابری است که می خواهد بر افکار و اذهان دیگران تسلط یابد . در حقیقت بعد از جنگ جهانی دوم بود که نظریه‌های مختلفی برای ایجاد جنگ روانی به وجود آمد. از سخنرانی‌های جالب رهبران نظامی – سیاسی در مقابل نیروهای خود تا پیام‌های کوتاه و به ظاهر بی‌اهمیتی که هر روزه از رسانه های جهان در حال پخش بوده و است . البته نقش مخاطب در باور کردن یا نکردن این پیام های رسانه ای مورد اهمیت نیست، زیرا به هر ترتیب اطلاعات و اخبار با هر نیتی به سمع و نظر مخاطب می رسد.

تاریخ انتشار:۱۳۹۷/۰۵/۱۳ - ۱۷:۰۹ کد خبر : 10952

لیکن بعد از انتقال پیام این مخاطب است که بتواند از خود رفتارهای مناسب و سنجیده ای بروز دهد. اصولا اساس و بنیان جنگ روانی ناآگاهی مخاطب است، زیرا مخاطبینی که اطلاعات و شناخت کافی نداشته باشند و حتی به دنبال یافتن حقیقت فعالیتی نکنند و براساس اطلاعاتی که از قبل در ذهن خود دارد .شروع به تحلیل کنند. قطعا در دام جنگ روانی دشمن گرفتار خواهند شد. زیرا مهم‌ترین بخش جنگ روانی، شکل‌دادن به دیدگاه و نگرش مردم است. که معمولا کارگزاران و افرادیکه در خدمت جنگ روانی هستند به نوعی با روانشناسی خوب خود باید بتوانند بر خصوصیات روانی و اجتماعی و روحیات فردی جامعه پس از شناسایی اثر گذار باشند. و از این طریق با تولید محتوای رسانه ای در ابعاد گوناگون اعتماد مخاطبین را نیز بدست بیاورند. بازهم باید به این نکته اشاره کرد که در فضای رسانه متخصصین جنگ های روانی از طریق زبان جامعه ، سطح سواد و آگاهی در خصوص مسایل مربوط به جامعه و دارا بودن فکر خلاق و مبتکر البته با قدرت تحلیل مسایل سیاسی و اجتماعی وارد عمل می شوند. حال اگر این جنگ روانی در ابعاد گوناگون سیاسی ، اقتصادی،فرهنگی ، اجتماعی از طریق رسانه‌ها بصورت بسیار گسترده در حال انجام باشد. ممکن است خسارت های جبران ناپذیری را در بر داشته باشد. ما در دوره‌ای ادامه حیات می دهیم که رسانه‌ها و مجامع بین‌المللی، رشد بسیار زیادی کرده‌اند و دیگر مانند سالهای پیش، تنها یک خبرگزاری بزرگ یا یک سرویس خاص به نقل اطلاعات نمی‌پردازد، از طرفی انفجار اطلاعات و همه گیر شدن اینترنت، مجال سرعت در پردازش و انتقال اطلاعات را نیز فراهم کرده و از طرفی فضای بی‌انتهای اینترنت، امکان انتقال صحیح تر اطلاعات به مخاطبین، را فراهم آورده‌است. در جنگ رسانه ای دنیای امروز که در ابعاد گوناگون بر مردم جهان در حال وقوع است هر جامعه انسانی که در بخش تولید محتوا و همچنین در شناخت و آگاهی مردم خود و پس از آن تحلیل مخاطبین ضعیف ظاهر شود قطعا در جنگ روانی شکست را تجربه خواهد کرد. جامعه ایرانی در اساطیر گذشته و سالهای حال حاضر به عنوانین گوناگون از طریق رسانه های خارجی مورد هجوم جنگ روانی قرار گرفته است و حال اگر بخواهیم در این راستا مغلوب نشویم و جامعه خود را از استرس و نگرانی های تولید شده توسط رسانه ها در جنگ روانی نجات دهیم بایستی از طریق دولت و خود ملت با افزایش آگاهی و اطلاعات ، سواد رسانه ای افراد در جامعه را بالا ببریم تا بدین نحو در جنگ روانی امروز پس از مواجه با مطالب و اخبار در رسانه ها بتوانیم در مجموع کل جامعه را از این خطر برهانیم. و حال افزایش سواد رسانه ای در تلاطم های بوجود آمده به یک ضرورت تبدیل شده است.

مطالب مرتبط

نظر شما

دسترسی سریع به آرشیو روزنامه

  • دسترسی سریع

  • پربازدید ترین ها

    آخرین اخبار